Thursday, October 19, 2006
Salam Aidilfitri 1427 Hijrah

Assalamualaikum........

Tinggal beberapa hari lagi kita akan menyambut 1 Syawal 1427 Hijrah. Sudah tiba masanya kita bermaafan antara satu sama lain. Bukanlah dikatakan hanya masa beraya sahaja kita perlu memohon kemaafan tetapi itulah lumrah budaya kita yg menjadikan hari raya sebagai waktu terbaik utk kita bermaafan.

Di kesempatan ini, saya Mohamad Faiz Bin Nordin selaku penulis blog ini memohon sejuta kemaafan jika ada antara tulisan saya yg menyinggung hati pembaca blog ini. Bedasarkan maklum balas pembaca yg lain, saya sedar ada di antara topik yg saya bincangkan terlalu lantang dan mungkin ada topik yg ada hubungkait dgn diri anda. Saya memohon kemaafan sekali lagi. Tidak berniat langsung utk menyakiti hati sesiapa. Anggaplah ia satu pendapat peribadi dari insan lemah seperti saya. Begitu juga, jika saya ada melepaskan ketidakpuasan hati saya terhadap someone di dalam blog ini, saya juga memohon ampun dan maaf walaupun saya sesekali tidak menyebut nama sesiapa pun. Bukanlah berniat utk mengenekan sesiapa tetapi anggaplah ia seperti luahan yg terpendam di hati.

Kepada yg pulang ke kampung, selamat pulang dan berhati2 di jalan raya. Jangan pula di kala kita semua bergembira ada insan lain yg meratapi pemergian anda. Kepada yg sudah lama tidak pulang ke kampung, pulanglah. Berapa lagi saat kita utk bertemu ayah dan ibu kita. Waktu sebeginilah masa yg sesuai utk kita mendekati ibu bapa kita. Kepada yg sudah kehilangan ibu dan ayah, sedekahkanlah al-Fatihah dan lawatilah pusara mereka. Doakan kesejahteraan mereka di alam barzah. Selamat hari raya sekali lagi dan diharap hari raya tahun ini memberi sirna kehidupan yg baru utk anda dan semoga hari raya ini memberi satu kegembiraan kepada kita semua. InsyaAllah.

Walaupun musim perayaan tetapi blog ini tetap akan diupdate seperti biasa. Saya mungkin akan mengulas isu pertemuan 4 mata antara Tun M & Pak Lah yg mungkin akan diadakan isnin ini. Satu detik yg melegakan dari insan bawahan seperti saya yg mahukan kolobrasi antara kepimpinan Tun M & Pak Lah bersatu utk kesejahteraan rakyat Malaysia. InsyaAllah

Wassalam


Posted at 11:15 pm by Faiz Nordin
Ada (5) komen, komen anda?  


Wednesday, October 18, 2006
To All Muslimah

Assalamualaikum........

First sekali, aku langsung takder niat nak burukkan sesapa dlm entry ni. Aku takkan mentionkan nama pihak terbabit dlm aku membicarakan entry ni. Tujuan aku hanya satu, menyampaikan pengajaran dan pengalaman yg aku alami dlm seminggu ni. Mungkin ada yg bertanya apa yg ingin aku bincangkan. Menerusi entry ni, aku nak mengaitkan kisah cinta sesama manusia dgn cinta kita sebagai seorang muslim terhadap Islam.

Apa yg anda mungkin akan lakukan jika ada rakan anda yg menyatakan hasrat utk menukar agama Islam kepada agama lain semata2 kasih beliau terhadap seorang lelaki. Kalau lelaki Islam, mungkin tidak timbul isu ini tetapi isu ni timbul kerana beliau bercinta dgn seorang lelaki bukan Islam. Ini adalah kes pertama masalah sebegini berlaku di depan mata aku. Selama ini, kes2 yg berlaku sebelum ni tidak melibatkan kawan mahupun keluarga aku. Aku amat sensitif dgn bender2 camni. Aku pernah membuat kertas kerja mengenai isu murtad di Malaysia masa aku amik Islamic Studies di samping aku pernah mengulas kes Lina Joy. Aku amat teruja bila ada rakan aku sendiri yg sanggup mengeluarkan hasrat menukar agama semata2 cinta beliau kepada seorang lelaki.

Aku perlu menolong beliau utk menyelamatkan beliau dan mengembalikan iman beliau. Dlm seminggu ni, aku bersama seorang lagi rakan aku berusaha utk menyelesaikan masalah ini tanpa memperbesarkan kes ini di mahkamah syariah. Alhamdullilah, baru sebentar tadi usaha kami menemui kejayaan. Syukur Alhamdullilah kerana semuanya selesai dan tiada lagi beban tanggungjawab kami sebagai seorang muslim utk menyelamatkan saudara seislam kami dari meninggalkan agama islam. Kami berharap dan sentiasa berdoa agar beliau dan diri kami juga agar iman kami tetap hanya kepada Allah. Sekadar memetik dari kata2 seorang ustaz yg menolong kami tadi, "Cinta sesama manusia tidak berkekalan, cinta kepada agama & Allah kekal abadi".

Oleh itu, aku mengharapkan agar kita semua terutamanya muslimah agar mengambil iktibar dgn apa berlaku kepada aku seminggu ni. Tak salah utk kita berkawan dgn org agama lain. Sebagai seorang muslim, kita juga perlu bertoleransi dgn penganut agama2 lain. Cumer, jika kita rasa kita mudah terpengaruh dgn ajaran agama lain, lebih eloh kita mengelak dr mempunyai perasaan cinta dgn lelaki yg bukan islam. Perlu diingat, maksud aku adalah perasaan bercinta dan tidak melibatkan hubungan persahabatan. Mungkin ada yg kata kenapa aku tujukan entry ni kepada muslimah tetapi bukan kepada muslim juga. Perlu diingat, terlalu banyak kes murtad yg terjadi kepada wanita berlaku hanya disebabkan kerana ingin berkahwin dgn lelaki bukan islam. Renungilah kes Aishah Bohari mahupun kes Lina Joy. Kedua2 kes berlaku hanya sbb cinta seorang wanita kepada lelaki bukan islam.

Ingatlah, cinta dua insan berlainan agama tidak mungkin menyebabkan kita menggadai agama. Jgn hanya cintakan seorang manusia, kita sanggup berkorban utk meninggalkan Islam. Dunia ini sementara, kasih sayang dgn manusia hanyalah di dunia. Apabila kita terputus dgn kehidupan dunia, maka akan hilanglah cinta kita kepada manusia. Yang tinggal waktu itu adalah kasih sayang kita dgn Allah dan Islam. Bagaimana jika waktu itu, kita tiada kasih sayang tersebut? Sudah tentu waktu itu kita akan dahagakan kasih sayang dan pada waktu itu, penyesalan pun tiada gunanya lagi. Semoga dgn kes yg berlaku kepada aku seminggu ini dan juga kes2 murtad yg kita ketahui sebelum ni, kita  termasuk diri aku sendiri perlu mengambil pengajaran utk kita menetapkan hati dan iman kita hanya kepada Allah yg satu. InsyaAllah.

Wallahuaklam


Posted at 11:56 pm by Faiz Nordin
Ada (7) komen, komen anda?  


Sunday, October 15, 2006
Satu rumah ramai2 pun kene cekup?

METRO AHAD 15 OKTOBER 2006

MELAKA: Niat baik, tetapi cara tidak betul. Itulah ungkapan paling sesuai untuk seorang gadis berusia 19 tahun yang dicekup Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) kerana tinggal sebumbung dengan keluarga yang bukan muhrimnya.
 
Gadis itu berkata, dia di rumah teman lelakinya kerana menolong menjaga ibu lelaki itu yang lumpuh. Dia ditahan di rumah keluarga teman lelakinya berusia 24 tahun di Kampung Kuala Sungga, Tebong, Alor Gajah, dekat sini, kira-kira jam 1.30 pagi semalam.

Gadis itu dikatakan menjaga ibu teman lelakinya yang berusia 64 tahun sejak lapan bulan lalu dengan kerelaannya selepas dia mendapat tahu wanita berkenaan lumpuh akibat diserang angin ahmar.

Difahamkan, gadis berasal dari Seremban, Negeri Sembilan itu beberapa kali dihalang keluarganya untuk menjaga wanita terbabit.

Bagaimanapun, dia berdegil dan sanggup melarikan diri dari rumah keluarganya untuk menjaga wanita itu. Malah, dia sanggup tidak bekerja semata-mata untuk mejaga ibu teman lelakinya.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agama Jaim, Rahimin Bani, berkata berdasarkan aduan awam, tiga pegawai penguat kuasa Jaim ke rumah keluarga teman lelaki gadis berkenaan pagi semalam.

Katanya, ketika pemeriksaan dilakukan di rumah itu, Jaim mendapati rumah berkenaan dihuni abang teman lelaki wanita itu serta isterinya serta seorang gadis yang juga saudara mereka.

"Gadis dan teman lelakinya juga ada ketika pemeriksaan dilakukan dan pemeriksaan ke atas ibu lelaki itu mendapati dia memang lumpuh.

"Selepas mendapati gadis berkenaan gagal membuktikan dia mempunyai hubungan mahram dengan keluarga terbabit, Jaim terus menahannya," katanya di sini, semalam.

Rahimin berkata, siasatan terhadap gadis yang juga anak kedua daripada empat adik beradik itu mendapati dia mendakwa mengenali lelaki terbabit setahun lalu.

Katanya, dia mendakwa selepas mendapat tahu tiada ahli keluarga teman lelakinya sanggup menjaga ibunya, dia mengambil inisiatif untuk menjaganya.

"Malah, dia mendakwa keluarganya turut mengenali keluarga teman lelakinya. Namun Jaim menahan gadis itu bagi mengelakkan berlaku perlakuan sumbang kerana dia bukan muhrim dengan keluarga itu.

"Gadis itu ditahan dan disiasat mengikut Seksyen 53, Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka, 1991, kerana bersekediaman dengan bukan muhrim. Jika sabit kesalahan boleh didenda RM3,000 atau penjara 24 bulan atau kedua-duanya sekali," katanya.

ULASAN

Sebelum tu, tak tau lah masuk entry ni dah 3 entry aku ulas dr petikan akhbar. Aku faham isu ini sgt2 sensitif tetapi aku hanya memberikan pandangan aku sahaja. Persoalan pertama, kenapa gadis ini ditangkap juga sedangkan dlm rumah tu terdiri dari ahli keluarga teman lelaki beliau sendiri. Keduanya, gadis ini tidak ditangkap di dalam bilik dan berdua2an dgn teman lelakinya dan ahli keluarga teman lelaki beliau tahu yg beliau ada di rumah. Ketiganya, walaupun pengorbanan gadis ini terhadap teman lelaki beliau agak over tetapi itu adalah masalah mereka dan adakah sbb ingin menolong ibu teman lelaki beliau yg sudah lumpuh, beliau ditahan? Keempat, di mana letaknya budi bicara jabatan agama terutamanya melihat gadis itu menolong ibu teman lelaki beliau yg lumpuh setelah ahli keluarga wanita lumpuh tersebut tidak mahu menolongnya? Kelima dan terpenting, apakah maksud khalwat yg sebenarnya seperti yg termaktub dlm undang2?

Kelima2 persoalan ini, aku mahukan jawapan. Bila fikir balik, struktur jabatan2 agama di Malaysia tidak seragam. Ada jabatan agama yg terlalu ketat sehinggakan satu bilik ngan parents pun kene ketuk pintu bilik hotel. Ada jabatan agama yg lain pulak terlalu longgar sehinggakan takut utk menyerbu pesta seks terutamanya jika ia melibatkan golongan elit. So, struktur undang2 syariah masih tidak seragam dan ini akan menimbulkan kekeliruan terhadap umat islam sendiri. Maka, jadilah isu seperti isu di atas.

Ada juga beberapa jabatan agama yg hanya tertumpu pada kes khalwat sedangkan ada kes yg lebih besar yg perlu mereka ambik tindakan juga seperti org melayu bersembahyang di gereja (ada kes ok), org melayu beli nombor ekor di kedai2 no ekor mahupun kes org melayu membeli minuman keras. Jarang rasanya kes2 ini disiarkan di akhbar. Yg sering terpampang di akhbar ialah kes khalwat dan kes khalwat seperti di atas pun mendapat liputan meluas.

Kalau nak dibandingkan dgn kes di atas, maka akan ramailah juga yg perlu ditangkap. Mana taknya, kadang2 kita pergi ke sesuatu tempat dan kalau tiada tempat penginapan atau pun ingin jimatkan kos, maka menumpang di rumah keluarga rakan menjadi penyelesaian. Yg penting ada family rakan kita dan mereka tahu mengenai kehadiran kita yg menumpang tidur di rumah mereka. Kalau berdasarkan kes di atas juga, maka akan ramai jugakla yg kene tangkap masa musim raya kali ni. Ye lah, kadang2 rumah sedara kita jauh sehinggakan ada keadaan memaksa kita utk bermalam di rumah saudara kita dan perlu diingat hubungan sepupu satu rumah juga sama seperti di atas kerana sepupu juga dikira bukan muhrim.

Aku berharap agar undang2 syariah diselaraskan dan bukan mengikut telunjuk jabatan agama negeri sahaja. Lebih elok jika ada kementerian khas utk org islam ataupun sekurang2nya JAKIM yg bertindak utk menyeleraskan undang2 syariah di seluruh Malaysia agar umat islam tidak terkeliru.

Wassalam


Posted at 11:19 pm by Faiz Nordin
Ada (13) komen, komen anda?  


Wednesday, October 11, 2006
Pakcik MMA yg sebenarnya meninggal dunia

KUALA LUMPUR: Pelakon iklan Astro yang terkenal dengan ungkapan ‘macam-macam ada’, Abbas Puteh, meninggal dunia di sini, semalam selepas enam hari dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) akibat batuk berdarah.
 
Abbas, 75, atau lebih dikenali sebagai Pak Abbas dimasukkan ke HKL kerana cedera terjatuh basikal ketika dalam perjalanan ke Chow Kit dari rumahnya di Jalan Raja Uda, Kampung Baru, di sini.

Allahyarham yang kematian isterinya Julai tahun lalu, menghembuskan nafas terakhir kira-kira jam 8.30 pagi, di sisi anak kelimanya Faridah Abbas, 32. Pak Abbas meninggalkan empat anak lelaki dan tiga anak perempuan serta 20 cucu.

Faridah berkata, arwah bapanya tidak menunjukkan sebarang tanda selain batuk berpanjangan malah Pak Abbas kelihatan ceria sepanjang berada di hospital.

“Sebelum ini arwah tidak pernah mengadu sakit, dia juga tidak menghidap sebarang penyakit serius. Tapi, sepanjang berada di hospital dia nampak ceria malah jururawat yang menjaganya pun berkata demikian.

“Arwah dimasukkan ke hospital akibat patah kaki selepas terjatuh basikal ketika dalam perjalanan ke Chow Kit. Selepas itu dia sering batuk-batuk hingga pagi tadi keluar darah dan terus menghembuskan nafas terakhir,” katanya.

Jenazah Pak Abbas dikebumikan di Tanah Perkuburan Jalan Ampang selepas Zuhur. Sebelum itu jenazah dibawa ke Masjid Jamek Kampung Baru untuk disembahyangkan.

Pak Abbas, anak jati Kampung Baru membintangi iklan Astro sejak 2004. Bakatnya dikesan apabila pihak Astro mencari calon yang sesuai untuk memperkenalkan saluran Astro.

Ketua Segmen Melayu Unit Pemasaran Astro, Molina Musa yang ditemui berkata, sebagai menghormati pemergian Pak Abbas, Astro akan menghentikan serta-merta siaran iklan yang membabitkannya.
 
*Takziah diucapkan kepada keluarga pakcik Abas atau lebih dikenali dgn nama pakcik MMA. Ini lah pakcik MMA yg sebenarnya. Bukan niat nak menumpang nama beliau tetapi secara kebetulan nama pakcik MMA tu juga ada signifikasinya terhadap diri & kehidupan aku. Sekali lagi takziah diucapkan dan semoga arwah ditempatkan di tempat2 org yg saleh. Terbayang dan rindu dgn gelagat pakcik MMA sewaktu menjadi 'juri' kat AF2 dulu yg pastinya mencuit hati kita.* 

Posted at 05:21 pm by Faiz Nordin
Ada (1) komen, komen anda?  


Saturday, October 07, 2006
Mawi buat hal lagi............

ARTIKEL 1 (Harian Metro 6/10/2006)

SUDAH acap kali SS menulis pepatah, orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Namun kata-kata hikmat itu bagaikan tidak bererti langsung kepada seorang artis muda ini.

Baru saja menikmati kemewahan dan kemasyhuran, sudah mulai buat perangai. Tidak lagi sudi memandang hijau rumput di bumi. Barangkali juga dengan sedikit dugaan kesenangan yang Tuhan berikan, dia juga terlupa kepada satu lagi ungkapan lama, hidup ini umpama roda, tidak selamanya kita akan dijulang tinggi.

SS rasa tak payahlah SS berselindung lagi siapa empunya diri. Artis yang SS maksudkan tak lain tak bukan adalah Asmawi Ani atau Mawi. Lagipun, perkara itu terjadi depan mata SS sendiri, seorang lagi rakan SS dan beberapa orang lain. Jadi tidak perlulah SS rahsiakan namanya.

Peristiwa itu berlaku malam kelmarin ketika Mawi menjayakan program Seroja-A Ramadan Special di Hotel Palace of the Golden Horses. Program itu turut dijayakan Ramli Sarip, Salima AF4, Ikhwal, Alwi Al Haddad dan Salleh Brothers.

Antara lain program itu untuk mengisi minda dan rohani pengunjung berbuka di situ. Sambil menjamu selera, mereka disajikan dengan persembahan bersifat kerohanian iaitu lagu-lagu memuji keesaan Allah SWT dan kemanusiaan.

Namun kesyahduan yang baru dirasai itu tidak kekal lama apabila tiba masa SS dan rakan mahu merakamkan gambar Mawi dan Salima, dengan nada yang kurang enak PR artis itu beritahu yang dia tak mahu bergambar dengan artis wanita.

Mengejutkan apabila sebelum ini Mawi tiada masalah bergambar dengan artis wanita tetapi hari itu pendiriannya berubah. SS hormati pendiriannya jika benar enggan bergambar dengan artis wanita tetapi kenapa Mawi tidak mahu menjelaskannya sendiri.

Maka dalam keadaan yang serba tak selesa, hanya gambar Salima dapat dirakamkan. Tiba giliran SS dan rakan ingin menemubual Mawi tetapi entah mengapa dia tidak mengendahkan apabila dipanggil.

Teman wartawan yang bosan dengan perlakuannya itu akhirnya angkat kaki dan tidak kuasa untuk melayan kerenahnya yang tiba-tiba memualkan pihak media.

Menyedari keadaan sedang tegang salah seorang PR Maestro cuba menyelamatkan keadaan dengan memberi alasan Mawi bersikap begitu kerana penat, selepas itu dia perlu bergegas ke studio untuk rakamkan lagu baru.

Bagi SS, ia bukan alasan sebab ia adalah sebahagian daripada tugasnya. Kalau dikira penat SS pun keletihan dari pagi hingga malam bertugas. Tetapi SS tak pernah merungut kerana SS seronok dengan tugasan diberi.

Daripada perlakuannya itu, SS dapat rasakan yang mesej kerohanian tidak meresap ke jiwa Mawi sendiri, kerana dia berdiri di pentas itu semata-mata kerana wang.

SS dan teman ingatkan Mawi dah berubah tetapi rupanya dia kembali ke sikap asalnya. Apa pun pendiriannya dan masalahnya, kenapa Mawi tidak berusaha menjelaskannya sendiri. Kiranya, teguran dibuat terhadapnya selama ini tidak menyusup langsung ke hatinya.

Sepatutnya selepas setahun bergelar artis, Mawi semakin matang, belajar daripada kesilapan lalu dan menjadi insan yang lebih baik.

Mawi mungkin bernasib baik kerana peminat masih menyanjunginya kerana mereka tidak kenal siapa itu Mawi. Tetapi bagi kami yang biasa bertemu dan mewawancaranya, amat mengenali sikap sebenar penyanyi itu. Duhai Mawi, langit itu tidak selalunya cerah. Sebelum mendung tiba, beringat-ingatlah!


ARTIKEL 2 (Berita Harian 7/10/2006)

JENTIK salah tak jentik pun salah, berbelah bahagi betul hati kita. Tapi kalau kita tak jentik, nanti sikap artis yang seorang ni tak akan berubah. Kalau jentik pun kita rasa dia ni bukanlah kisah sangat.
 
Tapi kita rasa peminat di luar sana perlu tahu. Kita dan rakan-rakan wartawan lain sebenarnya dah tak tahan lagi dengan perangai seorang artis lelaki popular ni. Siapa lagi kalau bukan Mawi, juara Akademi Fantasia 3 dan juga Bintang Paling Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2005.

Kita bukan anti-Mawi. Kita tahu bila kita tulis macam ni orang terus buat andaian yang kita ni kononnya anti gila dengan penyanyi yang lebih selesa berkepala botak tu. Tak, kita bukan tak suka. Iyalah kita ni wartawan tak eloklah memilih kasih atau berat sebelah. Tapi, sikap Mawi betul-betul mencabar kewanitaan kita....

Sampaikan salah seorang rakan media ni tak boleh tidur malam gara-gara sikap kurang sopan penyanyi ini. Kalau sebelum ni, Jentik Sikit tak pernah mendedahkan nama artis tapi kali ini memang kita tak boleh sabar lagi.

Kisahnya awal minggu lalu, kita dan beberapa rakan media diundang ke sebuah majlis yang membabitkan jejaka idaman Malaya ni. Hajat kita lepas habis persembahan, kita nak gandingkan penyanyi popular itu dengan seorang pelajar AF4 iaitu Salima.

Kita tak tahu pula yang dia ni alih-alih tak suka bergambar dengan artis wanita sedangkan sebelum ini macam tak kisah saja. Kita boleh faham kalau dia cakap dengan kita tapi masa kita minta kerjasamanya, Mawi hanya diam seribu bahasa sambil membelek telefon bimbit mahalnya sambil menonton kembali persembahannya tadi.

Yang sibuk-sibuk kata tak boleh hanyalah PRnya. Kita biarkan dulu dia menonton kembali persembahannya sementara kita pula ambil kesempatan menemuramah Salima dengan seorang lagi wartawan lain. Kiranya lepas habis 'interview' Salima, kita nak ler 'interview' si Mawi ni.

Selesai saja dengan Salima, kawan kita terus panggil Mawi. Lebih kurang tiga kali jugalah kawan kita panggil Mawi, tapi langsung tak diendahkannya. Ke mana hilangnya nilai budaya tinggi yang kononnya dimiliki penyanyi yang dikatakan sempurna dalam segala segi ni?

Kalau tak nak, berterus terang sajalah. Bukan kita tidak boleh hormati pendirian dia tu, tapi dia hanya diam macam tunggul saja. Sakit hati dengan perangai buruk dia tu, kita dengan rakan kita terus tinggalkan dia dengan telefon mahalnya begitu saja.

Dia ingat kami ni 'hadap' sangat dengan dia. Tolonglah, hormati sikit insan lain. Alasan yang diberikan pihak pengurusannya dia mungkin penat kerana terlalu banyak kerja sepanjang bulan Ramadan ini. Pada kita kalau itu yang menyebabkan Mawi hilang mood, tak payahlah jadi artis. Ini jalan yang dia dah pilih, suka atau tidak dia kena terima juga.

Kalau Mawi penat, kita pun penat juga. Mungkin sudah tiba masanya syarikat pengurusan Mawi menimbang balik jadual penyanyi kesayangan mereka tu. Takut nanti esok-esok bertambah teruk pula perangai dia. Siapa yang susah? Mereka dan keluarga mereka. serima@bharian.com.my
 

ARTIKEL 3 (Harian Metro 7/10/2006)
 
MARAH betul Rosyam Nor dengan kenyataan Mawi yang meletakkan syarat tidak akan bersentuhan dengan wanita untuk berlakon. Seperti menghina pelakon lelaki sepertinya yang sudah 21 tahun di dalam industri ini.
 
Rosyam bukan menidakkan hukum Allah tetapi meminta Mawi berhati-hati memberi kenyataan kepada media. Syarat juara Akademi Fantasia 3 itu semacam memandang rendah pekerjaan yang menjadi sumber rezeki pelakon lelaki.

"Apa Mawi ingat kami bersentuhan, berpegangan tangan dalam filem atau drama, sebab nak seronok-seronok? Naik syahwat?

"Kalau aku berlakon dengan Fauziah Nawi sebagai ibu dan dalam babak itu dia kemalangan, takkan aku nak tengok saja dan hanya bertanya dia OK atau tak sebab tak boleh nak angkat nanti tersentuh?" katanya ketika saya terserempak di Angkasapuri, RTM kelmarin.

Bersentuhan lelaki dan wanita bukan muhrim memang hukumnya haram. Itu sudah termaktub tetapi Rosyam kata, kalau Mawi boleh bersalaman dengan peminat atau orang media (wanita), kenapa di dalam filem tidak boleh?

Saya faham perasaan pengacara Fenomena Seni ini. Namun ia cukup sensitif untuk diperkatakan di sini, bimbang mengundang tafsiran yang lebih panjang. Kadang-kadang apa yang kita maksudkan, lain pula yang orang fikirkan.

Apapun saya setuju, apa saja yang kita lakukan mestilah dengan nawaitu. Inilah yang dipegang Rosyam untuk berjaya sebagai anak seni. Dia ada anak bini yang harus dijaga maruahnya, yang harus disuap dengan rezeki yang dicarinya.

Sebenarnya, Mawi tidak perlu membuat kenyataan begitu. Kalau mahu jadi pelakon, jadilah dan letakkan syarat itu kepada penulis skrip atau pengarahnya saja. Jangan kecoh-kecoh pada media kerana tafsiran orang pelbagai.

Saya menghubungi bekas bilal dan pelakon yang saya hormati, M Rajoli untuk bertanyakan hal ini. Panjang ceritanya! Dia tidak terkejut kerana dia sendiri dilabelkan sebagai menjual maruah semata-mata untuk mencari duit.

Wataknya sebagai ayah yang merogol anak tiri di dalam Cinta Fotokopi dicemuh, kerana bukan setakat bersentuhan tangan tetapi berpelukan demi menghidupkan karakter.

"Hukum berdosa atau tidak bersentuhan ini sudah ditentukan Allah. Tetapi ini kerja saya, kalau saya tidak memberi nafkah kepada anak bini, tentu lebih berdosa. Entah-entah anak boleh jadi perompak untuk hidup.

"Allah memberikan kita peluang lima kali sehari untuk mencuci dosa. Malah Dia beri peluang untuk kita bangun di waktu malam untuk sembahyang tahajud.

"Jadi tidak payahlah jaga dosa orang lain kerana setiap kita sudah diberi penjaga oleh Allah untuk mengira amalan kita. Biarlah malaikat Raqib dan Atib jalankan tugasnya," katanya yang kini sedang menjalani penggambaran drama di Melaka.

Perumpamaan yang diberikan pelakon asal Kelantan ini mungkin kotor tetapi cukup bermakna. Dia mengambil contoh kita membuang air besar, kalau tidak dicuci, ia akan bertambah busuk. Tetapi kalau dicuci selepas setiap kali membuang, ia akan sentiasa bersih.

Saya terus mendengar kata-katanya. Apabila terbabit di dalam lakonan atau nyanyian, bersentuhan pasti berlaku. Ia boleh dielak, tetapi ada caranya. Senang cerita, jangan masuk gelanggang kalau gerak silat belum khatam sepenuhnya.

"Lebih baik jual kopiah, jual kain kerana industri hiburan lain macam sikit," katanya.

Bagaimanapun saya tahu, catatan saya hari ini mungkin mengundang kurang senang pihak tertentu. Seperti yang saya katakan tadi, kita masing-masing mempunyai pandangan. Jadi pandanglah dengan mata dan kepala sendiri!
 
 
KOMEN AKU
 
Hebat isu mawi ni. Cumer satu elemen yg aku nak komen psl situasi yg berlaku kat mawi ni. Elemen atau konsepnya cukup mudah iaitu Hipokrit Tiada Dalam Diari Seorang Manusia. Kalau rasa diri terlalu perfect sampai nak ckp psl dosa org lain tapi perangai masih tak menghormati org lain, tak gunalah berqasidah, marhaban dan berzanji kerana mungkin itu semua hanya hipokrit belaka. Aku lebih menghormati cara Ustaz Asri Rabbani. Bg aku, Ustaz Asri ni mempunyai tahap keagamaan yg tinggi tetapi takderlah sampai nak kecoh nak tunjuk baik kat media. Kita juga mengetahui Ustaz Asri mmg terkenal dgn keramahan beliau dan keramahan beliau mmg mengundang hormat org lain kepada beliau. Jadi, mesej beliau dalam lagu2 beliau bersama Rabbani telah menyerap dlm sanubari beliau.
 
Mungkin seperti kata SS dlm Harian Metro, mesej kerohanian yg mawi selalu sampaikan dlm lagu beliau tidak meresap dlm jiwa beliau. Tu yg sebabnya berlakunya sikap hipokrit dan lupa diri. Ni baru jd artis, kalau jd CEO yg mampu beli Mercedes S Class, tak tau la apa jd. Nikmat yg Allah beri kepada kita bukanlah bersikap tetap tetapi bersifat sementara bergantung sejauh mana nilai kesyukuran kita.
 
Aku sebenarnya agak teruja membaca artikel2 ni especially artikel SS (Harian Metro) & Serima (Berita Harian) kerana jarang sekali wartawan akan memberitahu identiti seseorang artis bila ada seseorang artsi buat hal tetapi agaknya kedua2 wartawan ni mungkin dah over bengang dan muak dgn sikap mawi yg dikatakan berubah sejak tahun lepas lagi. Mmg banyak cerita yg kurang enak yg kita dgr psl mawi sehingga ada kalanya aku rasa tak logik yg Mawi yg dikenali dgn didikan agama yg kuat akan melakukan perkara sebegitu. Tak tau lah kenyataan tu betul ker tak tapi situasi terbaru ni menguatkan kenyataan yg kononnya mawi dah lupa diri.
 
Apa yg diharapkan, agar Mawi mengambil segala teguran dari media dan pihak2 lain sebagai sesuatu yg positif utk beliau. Bukan mudah utk mengecapi kekayaan di dunia ni kerana satu persatu cabaran bakal menanti kita. Jadi apa lagi asset yg fanatik Mawi boleh banggakan kalau dah terkeluar cerita2 sebegini? Takkanlah nak ckp org lain dengki dgn pencapaian Mawi? Dua artikel ni kisah benar yg berlaku dan bukannya fitnah yg disebarkan. Fikirkanlah! Tak semua org perfect. Sedangkan buah durian yg elok pun boleh busuk, apatah lagi manusia!

Posted at 02:19 am by Faiz Nordin
Ada (9) komen, komen anda?  


Saturday, September 30, 2006
Quick Update

Just a quick apdet!

Hepi besday Norman Noor a.k.a Azman Bin Mohd Noor. Besday yg ke 21 tahun. Semoga cita2 beliau utk bergelar artis, akan kesampaian. Rakan2 anda akan sentiasa menyokong anda. Barulah namanya bakal artis kalau ada artis yg buat suprise utk Norman Noor. Thanks jugak kepada mereka2 yg hadir tadi. Elya, Tnie & sopan, Q dan Faidah, Nana, Fiza, Asri, Bob (Bobby Chua), Perancang event a.k.a Aizat dan Bob AF & PA nyer. Kepada norman noor, jgn lupa dgn show2 yg berderet2 sem depan nanti k. Hehehe.

Di kesempatan ini juga, aku nak ucapkan advance besday kepada kakak aku, Elya Roza a.k.a Joyah yg akan sambut besday yg ke 22 pada isnin ni. Sorry kene wish awal sbb isnin ada paper. Semoga elya terus sukses dlm bidang diceburi dan diharap akan menjadi kakak yg baik bukan sahaja kepada riki tetapi kepada aku gak. Kurang2 kan blurr ekk cik elya. Hahaha. :P

Last but not least, diucapkan selamat menempuhi final exam kepada semua student MMU yg membaca blog ni. Semoga kita semua akan tenang menjawab soalan exam nanti. Di harap, sempena bulan Ramadhan ini akan memberi kita rahmat utk menghadapi peperiksaan akhir ini. Blog ini mungkin akan tidak diupdate utk 2 minggu sehinggalah peperiksaan berakhir. Tapi jgn risau, aku masih sempat utk mengucapkan ucapan raya nanti k.

Wassalam

Msg utk Norman Noor dr Adam Melaka :
aDam: bgtau norman aku kem salam..ckp kat dia nanti bila2 kami jemput nyanyi kt melaka ni..hehe
Credit to fiza
for the info.


 

KEMASKINI PUKUL 9.45 MALAM UTK UPDATE GAMBAR2 SUPRISE PARTY NORMAN NOOR


Norman Noor disuprise oleh Bob AF2


Norman Noor terkedu dgn ini semua


Norman Noor dikerumuni 'wartawan'


Norman Noor, Bob & aku setelah selesai segala2nya


Antara yg menjayakan suprise party Norman Noor


Posted at 01:07 am by Faiz Nordin
Ada (12) komen, komen anda?  


Wednesday, September 27, 2006
Kenangan di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum....

Alhamdullilah hari ni kita selesai berpuasa 3 hari di bulan Ramadhan. Bagaimana dgn puasa anda? Di harap puasa anda berjalan dgn lancar dan insyaAllah diterima oleh Allah S.W.T. Puasa aku pada 3 hari terawal bulan Ramadhan agak mencabar. Gastrik aku kembali lagi. Seriusly ni bukan alasan aku di bulan Ramadhan. Aku mmg ada gastrik since aku dr kecik. Yg penting buat aku ialah jaga makan di bulan selain bulan Ramadhan. Gastrik yg aku hadapi ni adalah angin yg aku bawa dr sebelum puasa lagi. Pernah sekali 2 minggu sebelum puasa, aku tak makan hampir 24 jam dan inilah puncanya kenapa aku kene gastrik. Now aku sedang follow up makan ubat tapi aku try jugak berpuasa. Cumer aku berbuka lambat 15 minit utk memberi ruang kepada ubat gastrik masuk dlm badan aku dulu. Huhu.

Itu kenangan Ramadhan tahun ni. Aku tetiber teringat waktu pertama kali aku puasa dlm hidup aku. Mungkin org lain start puasa dari darjah satu atau yg lebih hebat lagi dr tadika dah puasa. Tapi tidak bg aku. Aku start puasa waktu aku darjah tiga. Waktu darjah satu ngan darjah dua, aku tak pernah kenal erti puasa dan selamba badak aku makan kat kantin bila waktu rehat. Big Smile. Hahaha. Bila waktu darjah tiga, aku dah mula tau yg aku kene puasa. Waktu tu pun aku backup bawak air dan parents aku dah pesan pd cikgu if aku berpeluh, cepat2 call dorang sbb waktu tu gastrik aku agak teruk gak la. Alhamdullilah, tahun pertama aku puasa, aku dpt puasa full day utk 27 hari. Yg lagi 3 hari tu aku terpaksa berbuka sbb badan aku dah berpeluh dan mcm nak pitam. Huhu. Masih ingat lagi waktu kanak2 dulu, ada ganjaran yg parents kita bg kalau kita dpt puasa full day. Semua kanak2 sure dptnyer.

Masa aku darjah 4 laks, aku mula kenal erti puasa yang yok. Hahaha. Waktu ni, aku lemah giler psl air. Biarlah puasa makan tapi jgn puasa minum. Itu lah rungutan aku waktu tu. Ala beb, kecik lagi. Hehehe. So, waktu tu ada la sepuluh hari ke 15 hari aku puasa makan jer tapi minum di siang hari. Dan mangsa ketika itu ialah water cooler sekolah. Water cooler sekolah laks agak tersorok. So apa lagi, aku asyik keluar kelas utk carik water cooler tu. Hahaha.

Apapun, bila masuk darjah 5, aku dah mulai faham apa perngertian puasa iaitu puasa dr makan dan minum sepanjang hari. Bila dah besar ni, pengertian puasa kita semakin luas. Bukan sahaja puasa dr makan dan minum tetapi puasa dr nafsu dan pancaindera yg lain. Di harap kita termasuk diri aku sendiri dpt mendekati dengan lebih dekat lagi mengenai pengertian ramadhan utk diri kita. InsyaAllah. Selamat menyambung amalan di bulan Ramadhan.

Akhirul kalam, aku sudahi dgn satu hadis junjugan besar kita, Nabi Muhammad S.A.W utk kita sama2 renungi.

Sabda Rasulullah S.A.W yg bermaksud:
Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: ".. orang yang berpuasa mendapat dua perkara yang menggembirakan. Pertama semasa ia berbuka puasa dan kedua semasa ia menemui Tuhannya (pada hari akhirat)".

Wallahuaklam

*Biler tiber Ramadhan, ada satu habit aku yg menunjukan yg aku dah nyanyuk. Biarlah ia menjadi rahsia. Tapi yg pasti, habit aku ni terpaksa aku refer kepada ustaz2 sama ada ia dilarang dlm Islam atau tidak. Huhu*


Posted at 12:05 am by Faiz Nordin
Ada (2) komen, komen anda?  


Saturday, September 23, 2006
Buffet Ramadhan

Assalamualaikum

Bulan Ramadhan menjelma lagi tahun ini. Alhamdullilah kita masih lagi dpt merasai Ramadhan tahun ini. Beramallah kita jika kita mempunyai lapang masa yg banyak. Ambiklah segala peluang utk Ramadhan tahun ini. Sempena bulan Ramadhan ini juga, aku memohon segala ampun dan maaf sekiranya ada antara tulisan2 aku yg terlalu lantang ataupun mengguris hati anda. Baiklah, utk entry kali ini, aku ada listkan senarai tempat berbuka puasa yg dijalankan secara buffet. Bukan niat aku utk anda membazir tetapi kadang2 kita nak rasa gak makan buffet pd bulan puasa ni. Ini cuma guide anda sahaja. Terpulanglah kepada anda utk memilihnya mengikut kemampuan anda. Berikut adalah senarai tempat buffet yg direkemenkan utk anda mencubanya:

Dewan Perdana Felda - Destinasi berbuka ini amat sgt dan teramat direkemenkan. Kaw2 promosi ni. Tapi kalau tak percaya dgn apa yg aku ckp, tanya kat org lain yg pernah berbuka di sini. Kali ini pelbagai makanan dihidangkan oleh caterer D'saji dan specialitynya tetntunya kambing panggang. Harga utk seorang dewasa ialah RM 42 Nett. Tempahan hendaklah dilakukan at least 3 hari kalau taknak kempunan. Hubungi 03-26988302 utk tempahan.

Rahsia Bistro - Anda ingin berbuka secara private dan taknak berebut2 ketika mengambil buffet makanan? Berbukalah secara rahsia di Rahsia Bistro. Pelbagai makanan kampung & seafood disediakan. Hubungi 03-21425555 utk membuat tempahan. Sebuah lagi tempat berbuka yg memerlukan tempahan awal.

Chatz Brasserie, Grand Plaza Pakroyal - Bagi aku, cafe kat hotel ini adalah hotel yg terbaik utk anda menikmati santapan berbuka. Tahun lepas harganya cuma RM 48++ tetapi memandangkan setiap hari cafe ni full maka harga tahun ini dinaikkan RM 75++ utk seorang dewasa. Hubungi 0321472301 utk membuat tempahan. Jgn jd mcm aku tahun lepas yg kempunan utk berbuka di sini. Huhu.

Tonka Bean (Impiana KLCC) - Menyediakan lebih 100 jenis masakan makanan kampung seperti kerabu perut dgn harga RM 78++.

Duyong Restaurant, Kelab Darul Ehsan - Menyediakan 101 hidangan setiap hari antaranya Patin masak Tauchu & Lidah Lembu Bakar. Harga utk seorang dewasa ialah RM 48 nett. Hubungi 0342533708 utk keterangan lanjut.

Restoran Seri Melayu Jln Conlay - Menyediakan makanan kampung dan BBQ. Harga RM 70++ utk seorang dewasa. Hubungi 0321451833 utk tempahan.

Restoran Berputar Menara Kuala Lumpur - RM 100++ dewasa utk buffet scandinavian. Hubungi 0320205055 utk tempahan.

Sime Darby Convention Centre - menyediakan lebih 100 makanan melayu, cina dan asean seperti udang galah masak sambal. Harga utk dewasa ialah RM 65++. Hubungi 0320893688

Cafe Serena Brasserie, Hotel Nikko -  Di sini, anda akan menikmati juadah lebih dari 120 jenis makanan. Bagi yg mampu, rugi rasanya jika anda tak menikmati rendang tok dan ikan patin tepoyak di sini. Harga utk seorang dewasa ialah RM 90++.

Lobby and First Floor, Grand Blue Wave Hotel Shah Alam - Menghidangkan makanan2 japan, malay jawa dan western. Jika anda berbelanja RM 500 keatas, anda akan dpt satu malam penginapan percuma di sana. Harga bermula RM 59++ seorang.

Cafe Utara, Hotel Armada, Petaling Jaya - Menghidangkan malaysian favourites dgn harga RM 56++ utk dewasa

Carousel Cafe, Palace Of Golden Horses - Dgn harga RM 65++ seorang, anda akan menikmati makanan melayu & international. Apa yg membuat aku tertarik dgn menunya ialah tumis udang galah berpetai. Mesti ada antara anda yg dah terliur.

Cafe On The Tenth, Crown Princess Hotel - Dengan harga RM 69++ anda bakal menikmati juadah berbuka puasa dgn authentic kampong delicacies with traditional delights, dim sum and scrumptious cantonese, szechuan and makanan Hunan.

Verandah Cafe, Federal Hotel - Makanan sajian terengganu dihidangkan di sini. Harganya RM 55++ seorang.

Melting Pot Cafe, Concorde KL - Dengan harga RM 69++ utk seorang dewasa, anda boleh menikmati sajian Melayu & Asean food. Speciality di sini ialah Ikan merah bakar bersantan. Bagaimanakah rasanya?

Melting Pot Cafe, Concorde Shah Alam - Bersama chef mydin utk merasai sup gear box dan lebih 100 jenis makanan di sini. Hrga bermula  RM 58++seorang.

Eccucino Brasserie, Prince Hotel - Dgn keistimewaan kambing kuzi, anda boleh menimmati sajian berbuka puasa disini dgn harga RM 75++ seorang.

Abdul & Charlie Cafe, Mines Beach Resort - Kalau nak rasa makanan yg disediakan pakcik & makcik, berbuka puasalah anda di sini. Hrganya RM 48++ seorang

Checkers Cafe, Dorsett Regency Hotel - Dengan harga RM 55++ seorang, anda dpt menikmati Selera Kampung dan istimewanya berbuka puasa di sini ialah makanan Asam Pedas Ekor lembu. Bagaimana rasanya?

First World Cafe Genting Highlands - Menghidangkan Malaysian Favourite dgn harga RM 33.05++

Di Atas Brasserie, Legend Hotel - Dengan harga  RM 68++ bg seorang dewasa, anda akan dihidangkan dgn makanan2 seperti Singapore Rojak, Nasi Kandar, Curry Laksa dan Sharwawa

Makan2 Restaurant, Coronade Hotel - Menyediakan makanan2 seperti ayam tandoori dan ikan bakar dengan harga RM 40++ bg seorang dewasa.

Swez Brasserie, Eastin Hotel - Nikmatilah makanan2 arab yg akan memberikan anda perasaan seperti anda berada di negara2 timur tengah. Kehangatan Arabian night ini berharga RM 78++ utk seorang dewasa.

* No telefon diberi utk tempat yg memerlukan tempahan awal dan sukar utk mencarinya. Yg aku tak letak tu maknanya senang la nak carik no phone tersebut. Hehehe. :P. Selamat mencuba!*

Selamat berpuasa sekali lagi dan terima kasih kerana terus melayari dan memberi sokongan kepada blog ini. Semoga segala amalan kita sepanjang buan Ramadhan ini diberkati Allah S.W.T. InsyaAllah


Posted at 07:58 pm by Faiz Nordin
Ada (6) komen, komen anda?  


Thursday, September 21, 2006
Rampasan Kuasa Dan Semangat Islam di Thailand

Assalamualaikum...............

Rampasan kuasa di Thailand baru berlaku malam selasa lepas. Rampasan kuasa yg dijalankan oleh tentera Thailand berlaku pada pukul 11.45 malam waktu Thailand dan dilancarkan sewaktu PM Thailand iaitu Thaksin berada di New York utk mesyuarat PBB. Aku bukan nak ulas dgn lebih details mengenai rampasan kuasa tersebut kerana kita semua tau yg Thailand selalu berlakunya rampasan kuasa. Maklumlah Thailand adalah satu2nya negara yg belum pernah dijajah dan minda mereka lebih kepada reformasi dlm arus politik sekiranya ada yg tidak kene pada sistem politik mereka.


Jeneral Sonthi Boonyaratglin

Ari ni aku cumer nak bincangkan siapakah dalang di sebalik rampasan kuasa ini. Mungkin anda semua dah tahu yg menjadi dalangnya ialah panglima tentera Thailand. Tapi siapakah beliau? Beliau ialah Jeneral Sonthi Boonyaratglin dan yang paling penting beliau adalah seorang panglima tentera beragama Islam. Beliau telah dilantik Thaksin setahun yg lepas utk menyelesaikan masalah di selatan Thailand yg majoritinya org Islam. Beliau datang dr keluarga yg sgt berpengaruh di Thailand. Moyang beliau adalah seorang pemimpin agama Islam yg terkenal di Bangkok. Beliau juga mempunyai hubungan baik dgn raja Thailand iaitu Raja Bumiphol. Beliau sering menjadi org tgh kepada masalah penduduk di selatan Thailand dan sering kali ianya tidak dpt perhatian dr Thaksin sendiri. Buktinya, kita boleh lihat dgn berita2 letupan bom yg semakin menjadi2 semenjak dua menjak ni di selatan Thailand sehingga menggangu aktiviti bershopping di Hatyai. Hehe.

Berita rampasan kuasa yg dilakukan Jeneral Jeneral Sonthi Boonyaratglin ini sebenarnya telah mendapat keizinan oleh Raja Bumiphol. Mungkin Raja Bumiphol juga agak kurang senang dgn pentadbiran Thaksin yg berpaksikan kepada penyelewengan politik dan rasuah. Sememangnya Thaksin menjadi penyebab kepada kemarahan rakyat Thailand tak kira penduduk beragama Buddha mahupun beragamai Islam. Sedikit sebanyak, rampasan kuasa ini bakal mengubah cara dan kehidupan org Islam terutamanya di selatan Thailand dan ini menyebabkan kredibiliti dan maruah org islam di Thailand semakin tinggi nilainya di kalangan penduduk Thailand. Tapi mungkin di belah pihak US atau negara2 sekutu mungkin menguatkan lagi tanggapan mereka yg org islam ini adalah pengganas. Apapun, kalau penduduk Thailand yg kebanyakannya buddha menganggap Jeneral Sonthi Boonyaratglin ini sebagai wira Thailand yg membuka ruang penyelesaian polemik politik Thailand angkara Thaksin, adakah masih ada lagi nilai kata2 negara2 lain yg tiada kaitan langsung dgn Thailand?


Keadaan di Pattani

Personally, tahniah kepada Jeneral Jeneral Sonthi Boonyaratglin dan umat Islam di selatan Thailand yg tak henti2 memperjuangkan hak mereka sebagai rakyat Thailand. Walaupun pengorbanan mereka takder la sehebat dgn perjuangan Initifada di Palestin tetapi selatan Thailand hanyalah bersempadan di Malaysia dan ini menjadikan perjuangan mereka lebih dekat di hati kita. Kalau anda pernah pergi ke kawasan seperti Pattani yg hampir 90 peratus penduduknya Islam dan anda bandingkan dgn perjuangan mereka, sudah pasti anda rasa perjuangan mereka berbaloi. Bayangkan keadaan negara kita sebelum merdeka dgn keadaan di Pattani dan ia nyata sama.

Wallahuaklam

Wassalam


Posted at 05:21 pm by Faiz Nordin
Tulis Komen Anda Di Sini  


Tuesday, September 19, 2006
Debaran Akhir OIAM

Aku rasa belum pernah aku review one in a million. Sbb OIAM pun dah nak berakhir, maka ada hati laks aku nak citer mengenai rancangan yg menawarkan hadiah bernilai RM 1 juta ringgit. Seperti yg kita semua tahu, OIAM menggabungkan penyanyi2 baru dan penyanyi2 professional. Antara penyanyi profesional yg masuk ialah Dayang Nurfaizah, Farah MI, Aleya (Bintang RTM) dan Faizal (Mirwana). Dgn org lain aku takder la menyampah sbb ketiga2 ni bukanlah popular sgt tapi si dayang nurfaizah ni merupakan artis popular dan menyertai rancangan realiti yg bertanding sama ngan penyanyi2 yg bukan standard beliau. Walaupun apa jua alasan beliau, beliau sebenarnya merendahkan maruah beliau sebagai seorang penyanyi profesional. Aku sememangnya tak suker dgn nyanyian dayang dr dulu lagi especially part kedengaran dengusan nafas. Aku ingat lagi masa dier nyanyi lagu Negaraku versi dier. Ingat lagu Negaraku lagu jazz ker? Sampaikan ada yg bg komen negatif tentang cara nyanyian beliau menyanyikan lagu Negaraku.

Jumaat lepas, Dayang Nurfaizah eliminated from OIAM. Mungkin bg org lain terkejut tapi bg aku biasa jer. Kalau ada yg sedih apabila Dayang tersebak2 nyanyi lagu Mencintaimu, aku hanya senyum jer. Perlu ker berasa sebak telah terkeluar dr rancangan realiti sedangkan realitinya sebagai penyanyi professional pernah & sedang dilalui beliau? Sama keadaannya jika kita amik penyanyi2 evergreen seperti Jat Black Dog Bone ataupun Abg Ito blues gang ataupun penyanyi Dhahlan Zainuddin memasuki rancangan ini. Adakah mereka mahu sedangkan mereka dah terkenal suatu masa dahulu dan adakah dgn cara sebegini dapat mempopularkan kembali mereka dlm bidang seni suara? For me NOT. Kalau kita adaptasi keadaan ini dengan politik, ia sama seperti Tun Mahathir merebut kerusi perwakilan di UMNO Bahagian Kubang Pasu sedangkan Tun Mahathir dianggap Negarawan Malaysia. Tak psl2 kene relate antara hiburan ngan politik. Haha.

Apapun, aku suker dgn konsep OIAM ni berbanding Malaysian Idol. Mungkin OIAM lebih sesuai dgn pemikiran rakyat Malaysia berbanding dengan konsep Malaysian Idol tu sendiri. Ye lah, penyingkiran dibuat pada awal rancangan dan ini boleh mendatangkan lebih debaran. Org malaysia kan suker debaran2 dan emosi2 ni. Lagipun, persembahan OIAM merupakan persembahan penuh satu lagu dan bukannya persembahan separuh lagu seperti dlm Malaysian Idol. Jumaat ini, kita akan mengetahui jutawan baru dan juara pertama OIAM. 2 perserta amatur iaitu Suki & Alif akan berentap dgn Faizal yg juga bekas penyanyi kumpulan Mirwana. Sebelum tu, penyingkiran akan berlaku dan aku harap Faizal pula yg disingkirkan agar Suki & Alif sama2 bertarung. Sejak dua menjak ni, faizal cam kerek membuat persembahan ataupun semasa dikritik oleh Paul Moss & Syafinaz. Kalau diikutkan, pengorbanan yg dibuat Suki utk menyertai OIAM ni amatlah berbaloi dengan wang RM 1 juta ni. Taruhan Suki utk menyertai OIAM ni sudah semestinya SPM yg beliau bakal amik lepas raya nanti. Kalau beliau menang, maka berbaloilah dgn pengorbanan beliau meninggalkan sekolah hampir 3 bulan!

Siaran langsung OIAM akan dipancarkan dr PWTC jumaat ni di 8TV. Mmg pack giler la PWTC jumaat ni sbb ada Matta Fair gak. Bercampur dgn penonton OIAM, mau penuh parking kat depan PWTC ni. Haha. Apapun, selamat menonton final OIAM. Kepada bakal pemenang, dah dpt RM 1 juta ni, pandai2 la gunakan duit tu eekk. Hehehe

Wassalam 


Posted at 03:31 pm by Faiz Nordin
Ada (8) komen, komen anda?  




Next Page
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< October 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics