Monday, July 21, 2008
Muzakarah UMNO - PAS Membawa Pelbagai Implikasi

Assalamualaikum.....

Sebelum saya mengulas dgn lebih panjang lagi mengenai isu ini, saya harap semua pembaca sama ada penyokong PAS & UMNO memberi pendapat anda secara professional dan bukan mengikut emosi. Ini hanyalah pandangan saya & tak semestinya pandangan saya merupakan pandangan yg betul.

Sebenarnya saya tidaklah terkejut dgn pendedahan mengenai muzakarah antara Pas & Umno kerana saya telah mengetahuinya sebelum ini. Kalau Pak Lah berkata muzakarah ini tidak bermotifkan politik, Pak Lah silap. Ini kerana mmg ada muzakarah yg mengajak Pas menyertai Umno & BN seperti yg telah ditulis oleh Dato Seri Dr Khir Toyo di dalam blog beliau. Beliau yg ketika itu masih memegang Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Selangor telah berbincang dgn Nasharudin Mat Isa, Dato Mustafa Ali & Ir Khalid Abd Samad tentang kerajaan Negeri Selangor.

Itu cerita 5 bulan lepas tetapi isu muzakarah ini berdetik kembali. Saya tidak pasti siapa yg mulakan bercakap mengenai muzakarah ini sehingga pendedahan ini dilakukan oleh Pak Lah tetapi Dato Seri Hadi Awang juga bersetuju dengan muzakarah ini. Yg kurang happy dgn muzakarah ini ialah Tuan Guru Dato Nik Aziz. Mungkin beliau risau muzakarah ini adalah usaha permulaan utk Pas join BN.

Jika muzakarah ini akan membawa Pas join BN, ia akan mengundang pelbagai implikasi. Pertamanya, BN akan menjadi pro melayu & pro Islam yg terlalu kontra. Apa perasaan parti komponen BN yg bukan melayu & Islam? Apa perasaan penyokong & ahli parti2 komponen tersebut? Ia pasti menjadi permulaan kepada satu iklim politik yg berbentuk racist dan ia kurang enak dalam keadaan negara kita yg mempunyai pelbagai bangsa & agama.

Keduanya, apa yg berlaku kepada Pakatan Rakyat? Perlu diingat Pas merupakan parti politik yg telah lama & Pas merupakan sebuah parti politik pembangkang yg berpengaruh berbanding PKR. Perjuangan parti Pas juga solid yg mana kita semua as Malay & Muslim mmg susah nak argue psl perjuangan & objektif parti Pas. Saya merasakan Pas lebih berpengaruh dari PKR. Pas mampu bertahan dlm silih ganti pemimpin mereka berbanding PKR yg hanya dipengaruhi oleh semangat Dato Seri Anwar Ibrahim.

Ketiganya, apa yg akan berlaku kepada penyokong & ahli Pas di peringkat bawahan sekiranya muzakarah ini membawa Pas ke BN? Mungkin ada yg bersetuju tetapi mungkin ramai juga yg tidak setuju. Tetapi apa alternatif penyokong2 Pas? PKR juga bukan alternatif terbaik buat Pas kerana PKR bukan sebuah parti islamik & pemimpin2 tertinggi PKR juga ada dari kalangan org bukan Islam.

Itu adalah kesan2 jika muzakarah ini membawa Pas ke kancah BN tetapi apa kepentingan UMNO & Pas dlm isu muzakarah ini? Ramai yg mengatakan muzakarah ini lebih memihak kepada Umno tetapi pada hemat saya Pas juga ada kepentingan mereka sendiri. Pertamanya, UMNO merasakan ketika ini UMNO berada dlm awangan. Maksudnya UMNO tidak seperti dulu yg kuat & berpengaruh di kalangan pengundi. Dengan cara muzakarah ini, UMNO mungkin mengharapkan Pas menaikkan kembali pengaruh UMNO agar UMNO tidak terus terkubur. Dlm erti kata lain, UMNO still kuat tetapi dlm pelukan Pas.

Keduanya, Pas juga merasakan ketika ini mereka sedikit dipinggirkan oleh Pakatan Rakyat terutamanya di Perak & Selangor dlm isu2 seperti perlantikan ahli majlis PBT & ketua kampung. Pas juga merasakan pandangan mereka dlm isu2 berkaitan Islam tidak diendahkan oleh PKR & DAP. Contohnya, konsert Ella & Mas Idayu dan yg latest sekali mengenai isu membawa pasukan Chelsea ke Selangor. Dalam erti kata lain, mereka mungkin merasakan perjuangan mereka tidak membawa kesan apa2 dlm kerajaan negeri yg ditadbir Pakatan Rakyat meskipun Pas merupakan salah sebuah parti komponen yg berpengaruh.

Ketiganya, org Melayu & Islam mungkin bersyukur jika muzakarah ini diteruskan. Ini kerana Umno adalah parti yg memperjuangkan org Melayu 100% manakala Pas merupakan parti yg memperjuangkan Islam 100%. Muzakarah ini mungkin dapat menyatukan Melayu & Islam yg selama ini seakan2 ada penghalang. Walaupun tak semua Melayu adalah Islam (Bumiputra Sabah) & tak semua org Islam adalah Melayu (muallaf) tetapi gabungan ini mampu menjadikan ketuanan Melayu & ketuanan Islam menjadi satu kenyataan. Ini juga peluang utk Pas mengajak Umno utk melaksanakan pemerintahan Islam dlm kerajaan seperti hukum hudud kerana jika Pas berada dalam Pakatan Rakyat, harapan itu mungkin tidak kesampaian jika DAP masih berada dlm Pakatan Rakyat.

Pandangan saya mengenai hala tuju Pas? Pas boleh bermuzakarah dgn Umno pada bila2 masa demi Islam & Melayu tetapi tindakan Pas menyertai Umno & BN merupakan tindakan berisiko. Bagi saya, Pas eloklah bersendirian dalam perjuangan mereka. Pakatan Rakyat bukanlah landasan yg sesuai dgn perjuangan Pas dan BN juga belum tentu dpt mengikuti landasan perjuangan Pas. Pas lebih elok stand alone dalam perjuangan politik walaupun ia bakal menjadi tidak popular pada pengundi bukan Melayu. Tetapi jika stand alone skalipun, ia tidak bermakna Pas tidak boleh bermuzakarah dgn Umno especially dlm isu2 yg melibatkan Islam & Melayu. Saya juga mengharapkan agar pemimpin2 Umno dapat menjadikan segala teguran & nasihat Pas sebagai satu nasihat yg sgt berguna. Ia bakal menjadikan agama & bangsa kita lebih dihormati.

Apapun, isu muzakarah ini menjadi satu episod baru dlm kancah politik kita masa kini. Makin bercelaru rakyat dibuatnya dan makin mendebarkan suasana politik Malaysia.

Wassalam

Posted at 11:14 pm by Faiz Nordin

Pakcik MMA
July 27, 2008   03:16 PM PDT
 
Katak Rabun & PM Yg Cool,

Saya bersetuju dgn komen kedua2 anda. Semoga perpaduan bangsa Melayu & umat Islam terus utuh di MALAYsia
Katakrabun
July 26, 2008   07:31 AM PDT
 
Sebenarnya jika diteliti dan dikaji secara halus, yg buat silap bukan hanya pengundi Melayu di Perak tetapi semua pengundi Melayu. Kita tak boleh salahkan parti utk memperjuangkan Islam. Kita kata kita sayangkan Islam tapi kita sendiri sbgai org Islam menyerah kuasa besar kpd org bukan Islam utk menjadi pemerintah negeri atau negara...serah kpd orang2 yg sah2 makan apa yg kita tak makan, buat apa yg kita tak buat, bergelumang dgn bermacam2 tabiat yg ditegah oleh Islam...jadi macam mana org2 ni nak jaga kepentingan Islam? Segelintir org Islam yg ada di dalam kumpulan ini yg ingin memperjuangkan Islam pun akan di tolak tepi kerana kurang suara majoriti. Kenapa jadi begini? Kerana politik. Org Melayu lebih pentingkan politik instead of Islam...maka org Melayu boleh disifatkan sebgai org Islam yg jahil. Kesimpulannya, jgn salahkan org lain jika satu hari nanti Islam dan Melayu akan terkubur seperti di Bosnia jika tindak tanduk org Melayu sendiri tidak memperjuangkan Islam dan sanggup menyerahkan kuasa Islam kita dan kuasa kemelayuan kpd bangsa lain. Sekiranya ini terus berlaku, maka tidak hairan nanti pentadbiran negara akan jadi macam di Nepal...raja disingkirkan dan digantikan dgn presiden. Jika ini terjadi dalam jangka waktu yg terdekat (sekiranya DAP dan parti yg tidak memperjuangkan Melayu berkuasa penuh) bakal presiden pertama Malaysia sudah pasti Mr. Lim Kit Siang. Saya harap semua org Melayu faham bahawa inilah agenda halus DAP. Apabila org Melayu berpecah belah, yg untung besar adalah DAP...keputusan pilihanraya sudah pun membuktikannya.
PMyangCOOL
July 24, 2008   11:38 PM PDT
 
Btul, mmg pengundi Perak patut dipersalahkan, tp PAS perlu mengunakan kuasanya sabagai parti komponen BA. PAS memperjuangkan Islam dan bercita2 utk menjadikan Malaysia sbg negara Islam (mengamalkan Hudud dsb). Tp sekiranya hal ini benar2 berlaku... ini menunjukkan PAS tidak lagi relevent memperjuangkan apa yg digembar-gemburkan selama ini... malah merosakkan lagi....
Katakrabun
July 24, 2008   10:49 PM PDT
 
Silap siapa jika di Perak DAP telah berkuasa? Bukan salah PAS rasanya kerana PAS hanya menang sedikit kerusi berbanding dgn DAP. Sekiranya PAS tidak menang langsung dan tidak dapat duduk di dalam pentadbiran negeri adakah PAS masih bersalah? Yang salah adalah pengundi di Perak sendiri kerana bersikap marahkan nyamuk kelambu dibakar....akhirnya yg rugi adalah diri sendiri, kaum sendiri dan ugama sendiri.
PMyangCOOL
July 22, 2008   02:46 PM PDT
 
Saya amat bersetuju sekiranya Muzakarah ni di teruskan... UMNO dan PAS perlu berganding bahu utk menyelamatkan kaum melayu dan islam yg smakin ditindas dan dimanipulasi oleh DAP, misalnya DEB dan hak keistimewaan org melayu. Dgr cite (dari sumber yang dipercayai) Islam bukan lagi agama rasmi negeri Perak (Salah satu perjanjian DAP-PAS yg dirahsiakan). PAS perlu bertanggungjawab dalam hal ini (jika perkara ini betul). Saya juga tak kesah jika UMNO dan PAS bersatu. Sume yang kita lakukan ada risiko, jgn takut.
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< July 2008 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics