Sunday, June 22, 2008
Politik Malaysia yg Bergelora

Assalamualaikum......

Kenyataan Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI) & Tengku Razaleigh Hamzah yg mengatakan ada parti komponen BN yg akan lompat parti hujung bulan ini muler menampakkan kebenaran. SAPP adalah salah satu dari 14 parti komponen BN telah membuat pengumuman yg mereka telah hilang kepercayaan kepada Pak Lah dan 2 MP mereka akan membuat usul undi tak percaya kepada Pak Lah. Terus terang saya katakan, saya bersetuju & gembira dgn pengumuman ini memandangkan betapa lemahnya pentadbiran Pak Lah. Bukan sahaja saya sorang yg memperakuinya tetapi ramai lagi di luar sana yg mengatakan bender yg sama sehinggakan tercetusnya tsunami politik pada pilihanraya yg lepas.

Saya pernah menyarankan undi tidak percaya terhadap Pak Lah ini dilakukan oleh Ahli Parlimen selepas kerajaan peribadi milik Pak Lah menaikkan secara mendadak harga petrol & diesel. Hari ini, Pak Lah sendiri sudah tahu siapa yg akan membawa usul ini dan ironinya, usul ini dibawa oleh MP BN yg merupakan parti Pak Lah sendiri. Tetapi saya hairan, dlm keadaan sebegini, Pak Lah masih tidak mahu melepaskan jawatan beliau sebagai PM. Pak Lah patut meletakkan jawatan dlm keadaan sekarang bg mengelak kecelaruan politik Malaysia bertambah teruk dan boleh menganggu keharmonian Malaysia. Pak Lah tidak sepatutnya mengikut jejak Perdana Menteri Thailand, Samak yg masih tidak mahu meletakkan jawatan walaupun ada usul undi tidak percaya dilakukan. Lihatlah senario politik di Thailand, adakah Pak Lah mahu ianya terjadi di Malaysia sekiranya usul ini berjaya dibawa ke Parlimen?

Saya sebagai rakyat Malaysia akan menanti dgn penuh debar usul undi tidak percaya ini dibawa ke Parlimen. Implikasinya mungkin merisaukan kita. Darurat misalnya mungkin boleh diistiharkan jika Pak Lah tewas dlm usul undi tidak percaya ini. Lebih2 lagi jika Pak Lah masih tidak mahu meletakkan jawatan walaupun usul itu tidak berpihak kepada beliau. Ini sudah pasti membuatkan negara berada dlm keadaan politik yg tidak stabil dan menyebabkan ekonomi kita jatuh merudum. Walaubagaimanapun, usul undi tidak percaya ini tidak akan memberi apa2 kesan kepada kerajaan BN tetapi memberi kesan kepada Pak Lah sahaja sekiranya tiada MP BN yg lompat parti kepada PR. Jika perlakuan lompat parti diteruskan, kemungkinan besar satu pilihanraya mengejut akan berlaku ekoran pembubaran parlimen yg akan dilakukan oleh kerajaan BN. Ini pastinya akan memberi kelebihan kepada PR memandangkan tindakan kerajaan yg tidak bijak dlm kegawatan harga minyak & barangan.


PAKATAN RAKYAT JUGA TIDAK BERSATU


Saya melihat satu senario yg menarik apabila Pas telah bersuara mengenai perjuangan asal mereka. Menurut Naib Ketua Dewan Pemuda Pas, Ust Azman Shapawi Abd Rani, Pas akan membawa sistem syariah Islam dlm negeri2 yg dikuasai PR. Saya amat berpuas hati dgn kenyataan ini kerana Pas tidak luper perjuangan asal Pas tetapi saya menjadi musykil ialah adakah DAP boleh berkompromi memandangkan Presiden DAP pernah mengeluarkan kenyataan langkah mayat beliau dahulu sebelum menubuhkan Negara Islam?

Yg keduanya, bantahan Dewan Pemuda Pas Selangor mengenai konsert Ella & Mas Idayu juga menampakkan PR sebenarnya masih belum bersatu. Saya memahami mengapa Dewan Pemuda Pas membantah konsert tersebut. Ini berdasarkan perjuangan Pas yg tidak akan berkompromi dgn program2 hiburan seperti ini tetapi kenapa parti2 sekutu dlm PR tidak sehala dlm perjuangan Pas. Tan Sri Khalid sepatutnya lebih sensitif dlm isu ini. Mungkin beliau boleh membantah konsert ini sebelum Dewan Pemuda Pas membantahnya kerana Tan Sri Khalid pasti tahu Pas pastinya akan membantah program sebegini. Jadinya yg berlaku, Sultan Selangor pula yg murka ekoran bantahan Pas sehingga mahu bertemu dgn Dewan Pemuda Pas Selangor. Semestinya, saya juga mahu menantikan kemelut ini.

Ketiganya, tindakan salah seorang ADUN DAP dari Johor yg tidak memakai songkok dlm perasmian sidang DUN Johor juga menampakkan ada yg tidak kene pada PR. Niat ADUN ini yg tidak mahu memakai songkok ini telah diketahui beberapa hari sebelum perasmian sidang DUN Johor. Seharusnya pemimpin2 PR yg berbangsa Melayu menasihati ADUN ini agar mematuhi kod etika pemakaian sidang DUN Johor. Perlu diingat, Sultan Johor merupakan seorang sultan yg tegas dan tindakan ADUN DAP ini diibaratkan seperti menjolok pokok yg ada sarang kerengga. Saya juga menanti apakah tindakan Sultan Johor yg begitu murka dlm isu ini.


SENARIO POLITIK MALAYSIA YG SEMAKIN BERGOLAK

Saya sebenarnya secara peribadi risau dgn keadaan politik di Malaysia ketika ini. Ia boleh menjadikan negara kacau bilau. Saya sangkakan Pak Lah akan meletakkan jawatan setelah ada kemungkinan undi tidak percaya ini tetapi keadaan sebaliknya pula berlaku. Apa yg saya harapkan kini ialah usul undi tidak percaya ini diteruskan dan disokong bukan sahaja dari kalangan MP PR tetapi MP BN bagi menjatuhkan kuasa Pak Lah. Selepas itu pemilihan PM yg baru akan dilantik dan kemungkinan Dato Seri Najib akan mengambil alih kepimpinan negara. Apapun org nak kata psl Najib, saya tolak tepi buat sementara kerana isu yg melanda Najib lebih kepada isu peribadi tetapi Pak Lah merupakan isu nasional dek kerana kelemahan pentadbiran beliau. Sama2 kita doakan agar Malaysia dilimpahi rahmat seperti sebelum2nya.


*Dgr citer staff2 kat Petronas risau jika Dato Seri Anwar jd PM sbb bonus mereka tergugat ekoran Anwar akan gunakan untung Petronas utk turunkan harga minyak. Huhu*

Posted at 10:04 pm by Faiz Nordin

celik hati
July 17, 2008   04:58 AM PDT
 
salam faiz....apa pendapat ko biler paklah nk lepaskan jawatan kat najib tahun 2010? nape lama sgt? ko xrs najib tu lg teruk ke? dh la byk sgt isu yg dikaitkan ngan dier....kes atlantuya yg xtahu apa kesudahannya n konspirasi si najib-saiful murahan....loser both man
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< June 2008 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics