Saturday, June 07, 2008
Desakan Agar Pak Lah Berundur

Assalamualaikum.....

2-3 hari ni kebanyakkan masyarakat Malaysia bercerita tentang kenaikan harga minyak sehinggakan mood memeriahkan majlis perkahwinan yg rancak pada minggu ini juga dihiasi dgn ulasan org ramai tentang pengumuman tergesa2 kenaikan harga minyak oleh kerajaan Pak Lah. Hari ni, saya sudah merasai harga baru petrol. Jika sebelum ini saya pergi ke KL sudah cukup RM18 utk petrol saya tetapi hari ni perbelanjaan itu meningkat menjadi RM 25. Itu baru pergi balik sahaja dan belum masuk jika kesesakan lalu lintas di KL. Tentunya kenaikan 78 sen ini mmg betul2 dirasai. Jika saya berada di Singapore atau di Indonesia, saya mungkin mengerti kenapa saya perlu membayar harga petrol yg mahal tetapi saya berada di Malaysia yg masih mempunyai petrol sehingga tahun 2014. Di mana keuntungan Petronas dilaburkan? Itu yg menjadi persoalan saya dan lebih 20 juta rakyat Malaysia yg lain. Ketika pemerintahan Tun M, kenaikan harga minyak masih berada di bawah RM 1.50 tetapi ketika pemerintahan Pak Lah dan kabinet peribadi beliau, harga minyak mencecah RM 2.70. Saya tahu kenaikan harga minyak di pasaran global tetapi saya mahu tahu apa benefit yg rakyat Malaysia dpt dari hasil sumber asli yg dianugerahkan Allah ke atas negara kita. Tun M juga telah membuat anggaran yg Petronas mendapat penambahan keuntungan sebanyak $100 setong daripada jumlah 250000 tong sehari yg dieksport ke negara luar.

Kita tidak boleh hanya membenarkan Petronas sahaja mengendalikan petrol di Malaysia. Kita memerlukan syarikat2 lain seperti Shell dan ExxonMobil utk faedah kita di masa hadapan. Tetapi kerajaan boleh menstruktur strategi daripada tindakan ini utk kebaikan rakyat. Kerajaan sepatutnya boleh setidak2nya mengekalkan harga minyak pada paras RM1.92. Mengikut kata Tun M yg juga Penasihat Petronas melalui blog beliau, Petronas menjual 650000 tong sehari. 400000 tong dijual kepada pasaran tempatan manakala selebihnya dieksport. Tun M mengandaikan kos pengeluaran satu tong ialah $30 atau jika ditukar ke RM menjadi RM96. 1 tong mempunyai 117 liter petrol. Jadi, jika kerajaan sekurang2nya mengekalkan harga minyak pada paras RM1.92, kerajaan boleh mendapat keuntungan melalui jualan Petronas di dalam negara sebanyak RM128 setong. Petronas masih lagi mendapatkan keuntungan walaupun dijual di pasaran Malaysia dgn harga RM1.92.

Untuk jualan petrol bagi syarikat2 lain seperti Shell, ExxonMobil, BP & Caltex, kerajaan boleh menimbal balik harga $130 setong yg dijual oleh syarikat2 ini kepada pasaran tempatan dgn keuntungan Petronas melalui aktiviti mengeksport. 250000 tong sehari yg dieksport mempunyai untung bersih $100 setong iaitu RM320 setong. Jika mengikut kadar tukaran & harga petrol semasa, Petronas boleh mencapai keuntungan RM29 billion (RM320 X 365 X 250000). Hampir 50 peratus jualan petrol di Malaysia adalah melalui Petronas dan saya rasa RM29 billion setahun lebih dari cukup untuk menampung subsidi pembelian petrol daripada syarikat2 selain Petronas.

Jika kerajaan memberikan alasan subsidi petrol dimanipulasikan oleh rakyat negara jiran, kerajaan sepatutnya meneruskan undang2 yg melarang kenderaan asing daripada membeli petrol dlm radius 30km dari sempadan Malaysia. Ini boleh mengelak dari aktiviti penyeludupan petrol dan diesel. Undang2 sahaja tidak cukup tetapi ia perlu dikuatkuasakan bukan sahaja oleh pegawai Kementerian Hal Ehwal Pengguna tetapi ia boleh dilakukan juga oleh Polis atau pegawai PBT. Lagipun stesyen2 minyak dlm radius 30km tidaklah sebanyak mana dan perlaksaan ini adalah tidak mustahil.

Kerajaan sepatutnya bertindak bijak dlm isu ini. Kenapa saya sering menyalahkan Pak Lah dlm isu2 seperti ini? Pak Lah adalah org terakhir yg ada hak utk membuat keputusan atau mengubah keputusan dlm isu2 sebegini. Jika Dato Shahrir atau menteri2 kabinet lain memberikan pandangan, keputusan terakhir adalah dari Pak Lah sendiri. Pak Lah berhak menerima atau menolak cadangan itu. Jika Pak Lah yg membuat keputusan dlm isu sebegini, menteri2 kabinet yg lain terutamanya menteri berkaitan hanya perlu bersetuju walaupun ada isu yg boleh diargue. Tu sbb saya menyalahkan 100% dlm isu kenaikan minyak ini kepada Pak Lah. Bak kata Dato Mukhriz melalui Astro Awani, Pak Lah telah melakukan keputusan yg tidak bijak. Bagi saya pula, bukan sahaja tindakan ini tidak bijak tetapi ia bakal mengheret BN & UMNO ke arah kehancuran. Kepada Pak Lah, saya menyeru pada sekian kalinya utk beliau meletakkan jawatan demi negara, bangsa dan parti beliau sendiri.

Ada beberapa saranan yg boleh dilakukan oleh MP BN sendiri utk mendesak Pak Lah mengundurkan jawatan. Saranan yg paling sesuai ketika ini adalah utk membuat usul undi tidak percaya terhadap Pak Lah di Parlimen. Pandangan saya org yg paling sesuai utk membuat undi tidak percaya ini ialah Ketua WHIP pihak pembangkang, YB Azmin Ali. Saya yakin kesemua MP pembangkang akan menyokong usul undi tidak percaya ini. Waktu inilah, saya sarankan 30 MP BN menyokong usul ini utk mendapatkan majoriti dan memaksa Pak Lah meninggalkan kerusi PM beliau. Selepas itu ada 2 kemungkinan sama ada PM baru dilantik tanpa election ataupun jika terdesak, satu pilihanraya mengejut boleh dilakukan. Kepada MP di Dewan Rakyat terutamanya 30 MP BN yg perlu menyokong usul undi tidak percaya ini, saya dan jutaan rakyat Malaysia menyeru utk melakukan saranan ini demi rakyat tercinta. Saya mungkin tidak bercakap mengenai saranan ini jika tiada tindakan alternatif yg boleh dilakukan dlm isu kenaikan harga minyak ini.

Saya juga ingin mengubah minda anda agar tidak sesekali menyalahkan sesebuah parti jika pemimpin dlm parti tersebut melakukan kesilapan. Peranan pemimpin dan perjuangan sesebuah parti adalah berbeza. Contohnya, biler keputusan utk menaikkan harga minyak dilakukan oleh Pak Lah merangkap Presiden UMNO, parti UMNO dan BN terus dilutu dgn kesalahan sedangkan selama ini Malaysia telah berpaut pd UMNO & BN. Tu sbb saya menyarankan agar Pak Lah meletak jawatan agar UMNO & BN masih boleh bernyawa.

Wassalam

Posted at 09:28 pm by Faiz Nordin

pakcik MMA
June 15, 2008   10:16 AM PDT
 
the neutralist,
dlm keadaan camni pun masih sokong pak lah? sekadar memetik satu artikel dari Sinar Harian, semua org marah minyak naik. sy pun pelik la asal the neutralist menongkah arus. Dato Seri Khir Toyo sebagai ahli MT Umno pun tak setuju minyak naik dlm keadaan politik skang.

Kan Tun M dah ckp yg dier menyesal pilih Pak Lah. Ahli UMNO peringkat akar umbi pun dah lama bersuara. Kalau tak, takder la ada ahli UMNO yg pangkah pembangkang
the neutralist
June 15, 2008   12:44 AM PDT
 
apa nak jadi dengan politik malaysia? kenapa benci sangat kat pak lah? nampaknya, whatever pak lah administration doing for the rakyat and negara mesti dapat tentangan. what is happening kat malaysia ni?

dr mahathir pun hentam pak lah. rakyat pun hentam pak lah. siapa yg pilih pak lah jadi perdana menteri. ahli umno pilih dia jadi presiden. dr mahathir pun pilih dia jadi successor. kenapa boleh jadi macam ni?

sekarang, nampak macam ada pihak tertentu yg nak melaga2kan pak lah dengan najib. apa nak jadi ni dengan malaysia.

atau ini semua memang cerita umno dan cerita malaysia ke? akhbar dan media teruk kisahkan perihal politik malaysia.

tapi....kalau kita tengok secara kasar, macam takder apa2 berlaku kat malaysia. so..i ingat nak buat bodoh, or simply don't bother with malaysian politics.
pakcik MMA
June 12, 2008   11:17 PM PDT
 
alpha,
saya tau reserve minyak negara kita kurang dr negara lain but selagi petronas dpt untung, we should use it for rakyat
pakcik MMA
June 12, 2008   11:16 PM PDT
 
mr naim,
u can check the annual report kat bursa malaysia
pakcik MMA
June 12, 2008   11:11 PM PDT
 
katakrabun,
kat malaysia belum lg sampai bertumbuk
pakcik MMA
June 12, 2008   11:10 PM PDT
 
mrkay,
tol gak. kalau camtu mp bn tu sendiri la. kalau tanak umno ngan bn hancur, sila wat undi tak percaya
pakcik MMA
June 12, 2008   11:08 PM PDT
 
ash,
thanks. tapi aku rasa aku tak layak jd menteri. bukan senang tau.
Alpha
June 12, 2008   01:28 PM PDT
 
Pasal minyak nih....aku jadi dua identiti. Satu marahkan kerajaan...tapi satu lagi faham kenapa. Kita marah gomen bandingkan rega minyak kita dengan Singapore. Kita bandingkan pulak dengan Arab Saudi. Tapi kita punya minyak banyak mana...depa punya minyak banyak mana?
Mr Naim
June 11, 2008   10:42 AM PDT
 


I believe our dear PM should know what malaysian wanted to know. so many time we asking them to show us the Petronas book on where those money spent on. Show us the highway contract details and many more. Why is it so difficult to do it? are there anything cannot be disclosed? Please show to us what we want to know.
Katakrabun
June 8, 2008   06:55 PM PDT
 
Mrkay,

Kita dalam blog pun dah kira berpolitik dah ni tapi lebihkurang mcm politik kedai kopi ajelah sebab cakap2 kita tak laku mcm kat dalam parlimen. Tapi rasanya kalau kita masuk parlimen pun tak sempat nak berpolitik sebab adyik dok bertumbuk mcm kat Taiwan.
Ash
June 8, 2008   12:04 AM PDT
 
setuju sgt dgn komen pakcik. saya rasa pakcik ni layak jadi menteri kabinet
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< June 2008 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics