Sunday, March 09, 2008
PRU 12: Unpredictable result

Saya akan ulas mengenai kejatuhan teruk BN pada hampir separuh kerusi di Semenanjung Malaysia. Parlimen tempat saya mengundi juga mencatatkan kekalahan pada BN tetapi BN masih menang di kerusi DUN kawasan saya. But, komen awal saya, saya amat terkejut tapi dlm masa yg sama mengakui kepincangan dlm kerajaan BN pimpinan Pak Lah. Saya mencadangkan agar Pak Lah dgn rela hati sepatutnya meletakkan jawatan dan memberikan kepada tokoh lain jika mahu BN tidak merosot dgn lebih teruk pada election akan datang. Lagipun, negeri Pak Lah iaitu Pulau Pinang dah tumbang kepada DAP. Saya akan komen selanjutnya esok kerana mata saya sudah tidak mahu celik lagi.

UPDATE PUKUL 11 AM

Mengejutkan, menyentakan dan membuat saya terfikir apa yg berlaku seterusnya. Nasik sudah menjadi bubur pada BN. Tahun 2004, BN menang besar tapi pada tahun 2008, BN kalah besar. Yg peliknya, pemimpin no 1 BN adalah org yg sama pada 2 election ini. Mana silapnya? Saya yakin anda semua dpt menjawabnya. Pakatan yg diakatakan syok2 sahaja, akhirnya menjadi pakatan yg paling syok bagi pembangkang. Tidak pernah terlintas Selangor dan Perak menjadi negeri yg diperintah pembangkang. Penang & Kedah mungkin dah dapat diagak tetapi Perak & Selangor serta pengurangan majoriti pd hampir kesemua tempat menunjukkan ada something wrong pd BN. Ini adalah kekalahan paling teruk utk BN yg dahulunya Perikatan sejak pilihanraya pertama pada tahun 1955. Dikhabarkan, keputusan pilihanraya kali ini adalah lagi teruk berbanding tahun 1969 yg menyaksikan pertumpahan darah 13 Mei.

Ketika ini, Tun Dr Mahathir sedang membuat sidang media sebagai respon beliau terhadap tsunami yg melanda BN. Saya menunggu pandangan Tun Dr Mahathir mengenai status Pak Lah. Adakah beliau memberi tekanan Pak Lah utk meletakkan jawatan atau tidak. Tapi sebagai seorang rakyat Malaysia yg kenal erti sejarah, saya menyarankan agar Pak Lah meletakkan jawatan kerana saya menganggap pemerintahan Pak Lah amat gagal. Kalau dibaca mengenai pandangan saya sebelum ini, saya lebih cenderung kepada pemerintahan pada era Tun Dr Mahathir yg telah melonjakkan ekonomi Malaysia ke satu tahap yg amat berbeza sama sekali. Itulah sebabnya, ketika pemerintahan Tun Dr Mahathir, BN masih lg selesa walaupun terdapat konflik dalaman BN pada tahun pilihanraya tahun 1990 dan 1999.

Jika dianalisis secara keseluruhan keputusan semalam, nyata pengundi berbangsa Cina dan India menolak BN sama sekali manakala pengundi Melayu masih 50-50 kecuali di Kedah & Kelantan. Saya terkejut dgn kemenangan calon2 DAP. Kebanyakkan calon mereka yg menang mempunyai majoriti lebih 2000. Teresa Kok misalnya berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Seputeh dgn majoriti lebih 36000. Begitu juga dgn Gobind Singh Deo yg memenangi Parlimen Puchong dgn majoriti lebih 12000. Itu belum lg di Pulau Pinang dan beberapa kerusi di Perak. Jeff Ooi juga memenangi parlimen Jelutong dgn majoriti lebih 16000. Saya juga tertarik dgn kemenangan Manoharan dari DAP di Dun Kota Alam Shah. Manoharan ketika ini sedang ditahan mengikut ISA tetapi berjaya menang majoriti lebih 7000. Apa yg pengundi mahu dari calon yg tak boleh berbuat apa2 selagi ditahan mengikut ISA? Saya lihat pengundi mahu membuat undi protes kepada BN itu sendiri dan bukan melihat calon sebagai medium indicator.

Jadi, apa perlu dilakukan sekarang? Saya tidak risau dgn keadaan di Kelantan & Kedah kerana kedua2 negeri ini sudah pun boleh menubuhkan kerajaan setelah PAS mendapat majoriti mudah di Kedah & majoriti 2/3 di Kelantan. Di Pulau Pinang juga, perlantikan ketua menteri juga dapat diputuskan dgn mudah apabila Lim Guan Eng akan menjadi ketua menteri Pulau Pinang ekoran Pulau Pinang bukanlah negeri yg bersultan. Tetapi di Perak & Selangor ada sedikit masalah yg mungkin timbul kerana kedua2 negeri ini adalah negeri yg mempunyai sultan. Di Perak, gabungan pembangkang telah memenangi 31 kerusi DUN manakala BN hanya 28 kerusi. Ini bermakna gabungan pembangkang boleh menubuhkan kerajaan. Tapi persoalannya, siapa yg akan menjadi menteri besar. Kalau ikutkan, wakil DAP boleh menjadi menteri besar kerana daripada 31 kerusi DUN yg telah dimenangi pembangkang, DAP mendahului dgn 18 kerusi, PKR 7 dan PAS 6. Begitu juga di Selangor, gabungan pembangkang telah memenangi 36 kerusi DUN. Darpida jumlah tersebut PKR telah mendapat 15 kerusi, DAP 13 dan PAS 8. Sememangnya PKR layak utk melantik wakil mereka menjadi Menteri besar Selangor tetapi org yg disebut2 bakal menjadi menteri besar iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim dikatakan tidak mahu dilantik sebagai menteri besar sebaliknya menyerahkan kepada DAP. Persoalan sama bagi Perak & Selangor, adakah Sultan bagi kedua2 negeri ini menerima calon bukan melayu sebagai Menteri Besar?

Saya tak boleh bayangkan bagaimana keadaan Selangor selepas ini. Selangor yg merupakan negeri paling maju dan menjadi tempat utama kehadiran pelancong dan pelabur asing melalui jalan laut dan udara telah menjadi negeri pembangkang. Komunikasi antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri Selangor amat penting sebelum ini dan adakah kerajaan pusat yg diperintah oleh BN dapat berkomunikasi dgn baik dgn kerajaan Selangor yg diperintah oleh pembangkang. Saya melihat isu kejatuhan secara mendadak di Selangor bukan sahaja disebabkan tampuk kerajaan BN yg dikepalai Pak Lah tetapi peranan bekas menteri besar Selangor, Dr Khir Toyo juga membantu dlm kejatuhan ini. Khir Toyo dilihat sebagai pencetus kontroversi di Selangor terutama dlm isu kuil.

Secara keseluruhannya, ambillah dari sudut positif dari keputusan election kali ini terutamanya BN. Saya menyarankan agar Pak Lah step down sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri jika mahu menyelamatkan BN. Saya tertarik dgn kenyataan seorang penganalisis politik yg mengatakan, pengundi tidak sanggup memangkah pembangkang tetapi dlm masa yg sama tidak sanggup melihat Malaysia lemah di bawah pentadbiran Pak Lah. Jadi, isyarat sudah nyata, lampu sudah terang disuluh, payung sudah dibuka seluasnya2. Pak Lah seharusnya meletakkan jawatan serta merta dan diberi kepada Dato Seri Najib jika tidak mahu BN dilanda gelombang tsunami kedua pada pilihanraya akan datang. Saya ingin ucapkan selamat datang kepada barisan pembangkang yg telah menawan Kedah, Pulau Pinang, Perak & Selangor. Walaupun negeri2 ini ditadbir pembangkang tetapi saya yakin ini tak akan mengekang pembangunan utk negeri2 ini. Semoga Malaysia terus aman tanpa ada masalah dlm penggal parlimen yg baru ini.

Wassalam

Posted at 03:38 am by Faiz Nordin

pakcik MMA
March 13, 2008   02:11 AM PDT
 
dhomnirhahs,
mukhriz kalau jd pm ok gak. era Mahathir dlm pembentukan ekonomi akan kembali
pakcik MMA
March 13, 2008   02:09 AM PDT
 
hanif,
kalau ba tak wat apa2 utk 5 negeri ni, pru 13, rakyat akan lg pening nak pilih siapa. senang citer, rakyat tak akan kuar undi. ekekeke.

*Btw, haniff ni bf kak munirah kan?*
pakcik MMA
March 13, 2008   02:08 AM PDT
 
kak munirah,
i hope u accept my explanation masa i buzz u kat ym. honestly, i syukur yb hasiman menang. he is a good man compared to other bn candidates
pakcik MMA
March 13, 2008   02:07 AM PDT
 
siti aminah,
najib is better dari pak lah
pakcik MMA
March 13, 2008   02:07 AM PDT
 
excel,
belum lagi ada saya lihat provokasi dari pihak yg kalah atas kemenangan pihak pembangang di beberapa negeri. dap yg pulau kan pas adala. huhu
pakcik MMA
March 13, 2008   02:04 AM PDT
 
pengundi kapar,
khir toyo pun antara penyebab bn kalah kat selangor
pakcik MMA
March 13, 2008   02:03 AM PDT
 
awynn,
thanks for ur comment
dhomnirhahs
March 12, 2008   12:52 PM PDT
 
Mukhriz ... maybe ??
hanif
March 12, 2008   02:15 AM PDT
 
TAKBIR!!! ALLAHUAKBAR!!!
itulah ye berkumandang di stiap rumah2 dan dewan2 pengiraan undi slepas barisan alternatif (especially PAS) berjaya menguasai 5buah negeri, KEDAH, PENANG, PERAK, SELANGOR dan KELANTAN. xlupa juga wilayah persekutuan...

Hanya satu yg mnjadi punca tsunami politik kali ini.. Rakyat Malaysia sudah lemas dengan kenaikan demi kenaikan harga dr stiap aspek terutama skali kenaikan harga minyak yg mkin lama mkin xterbendung..

Rakyat Malaysia secara am, org berpendapatan rendah secara khususnye xmampu lg menanggung bebanan harga barang yg mkin melambung. kos sara hidup juga mnjadi berlipat ganda.. oleh sbb yg sma, rakyat membuat satu pakatan utk mncari perubahan dlm pcuk pimpinan di Malaysia.

Sebagai bukti, negeri2 yg dulunya sgt kuat pengaruh UMNO sdah kurang majoriti dan 5 negeri berjaya di tawan barisan alternatif..
insyaallah, jika diberi peluang dan kerajaan pusat xmnyekat sgala kmudahan yg ada, negeri2 berkebajikan akan terus berkembang maju...

Dalam masa 5 tahun ini, amanah yg dberikan kepada barisan alternatif akan dpt kta lihat perubahan dr masa ke masa... jika dlm masa 5 tahun msih tiada perubahan, mgkin akan berlaku lg gelombang tsunami dlm PRU 13 nnt.. ALLAHUA'LAM...
muniiera
March 12, 2008   01:28 AM PDT
 
emmm...akak musykil dat nite u said bn kalah kat kaw kita..then y hasiman mng?? y undi pos dtg lambat!!! so weird ok!!!!!!!!!!! i'm proud to be selangorian now!!!! bukan benci BN!! rakyat skang nak pemimpin2x BN sedar apa yg diorang buat selama ni!! rakyat skang bukan rakyat yg bodoh!!!! rakyat nampak apa yg org atas buat ok!!! paklah!! huh please la..kuat tido!! since dpt brg baru ntah apa2x..sorry to say.. u just like a grandpa for me!! but pleaseee la..change ok..change!!
siti aminah
March 11, 2008   02:32 AM PDT
 
assalamualaikum.....sorry to say, NAJIB xbodoh tp dier TAMAK...sama mcm KHAIRY, fikirlah byk kali klu korang sume nk "2 org poyo" ni nk tadbir negara....
Excel
March 10, 2008   10:14 PM PDT
 
"KErajaan Baru"...sama2 kita berkejasama demi mewujudkan keharmonian....anasir-anasir untuk "sabotaj" akan wujud dengan mengaitkan perkara2 tertentu dengan alasan "akibat" memangkah pembangkang...ini suatu tidak sihat....
Pengundi Kapar
March 10, 2008   03:07 PM PDT
 
Saya setuju pendapat brother Faiz. Rata-rata pengundi yang saya jumpa semua mengatakan perkara yang sama. Sori to say, Pak Lah tidaklah bodoh.Takkan la Malaysia dipimpin org yang bodoh.Ye tak?Cuma beliau kurang pandai dan agak mengikut kata dan pendapat menterinya yang jugak agak kurang pandai.Pak Lah terlalu terbuka & slow...
Pendapat Tun tak mau dengar. Dengan alasan, Tun is past.Hanya mantan. Tapi Tun M sebenarnya doktor perubatan yang advanced bab-bab ekonomi ni...Berpandangan jauh...Patut Pak Lah tak bolehlah fikirkan diri sendiri & menantu.Fikirkanlah rakyat dan pendapat Tun M kesayangan rakyat tu...Tun M dah berumur, tapi otaknya muda & sentiasa fresh...
Tapi tu r, majoriti pengundi veteran frust n terkejut sangat-sangat sampai down hbis jugak ler dengan keputusan PRU 12 Selangor ni. Kata mereka,pengundi baru ni pentingkan diri sendiri dan tak fikirkan pengorbanan orang lama-lama. Hidup dalam kesenangan dan hanya tahu memberontak.Tapi tu r, mungkin pengundi baru ni mahukan perubahan tanpa mengira individu tersebut layak memimpin ataupun tidak..
Bayangkanlah di tempat saya, wakil tu dah 2 kali masuk penjara pun masih dipilih sebagai wakil rakyat oleh parti anti kerajaan...menang pulak tu..Memanglah pencabarnya tak disukai ramai, tapi lawannya juga tak berwibawa..Tak terfikirkah wahai rakyat yang budiman...
Saya salah seorg pengundi muda.Tapi tidaklah terlalu pro dan setuju dengan parti kerajaan, dan tidaklah pro pembangkang... tapi dah jadi macam ni,tunggu 4 tahun lagilah untuk pemimpin BN & UMNO berubah dan memperjuangkan kegemilangan Malaysia semasa zaman pemerintahan Tun M dahulu...4 tahun pun ibarat 4 kurun...
so, fikirkanlah bersama-sama...Tempat saya dah berkurun mintak wakil rakyat Melayu, maklumlah tempat Melayu, alih-alih diletaknya juga wakil tu yang tak campur rakyat. Sekarang, amik lah wakil yang dah 2 kali kuar masuk penjara ni. Ramai jugak ler yang tak kuar mengundi..
Lagu mana la Dato Khir Toyo ni....
Wassalam...
awynn
March 10, 2008   02:13 AM PDT
 
yeay..sgt setuju komen pakcik nih..
pakcik MMA
March 10, 2008   01:35 AM PDT
 
iziana,
takper sbb najib tak bodoh mcm pak lah
pakcik MMA
March 10, 2008   01:35 AM PDT
 
Access,
Setuju with ur komen
pakcik MMA
March 10, 2008   01:34 AM PDT
 
Zerdy,
Najib better dr pak lah. walaupun banyak korrupsi tapi tak sebodoh pak lah tadbir negara. huhu
Access
March 9, 2008   10:24 PM PDT
 
PRU12,menyaksikan suatu sejarah landskap politik baru di Malaysia....Mengenai prestasi BN,yang terlalu merosot yang di kepalai UMNO,mereka perlu kaji semula dasar-dasar kerajaan terhadap rakyat adakah menepati "prinsip" mesra rakyat?Isu korupsi,kehakiman,hindraf,dan khairy Jamalludin perlu di dipersoalkan adakah ini faktor kekalahan BN?Rakyat mahukan pembaharuan dalam landskap politik negara....revolusi kebangkitan rakyat telah tercetus!!Semoga pemimpin UMNO muhasabah diri diatas kekalahan pilihanraya kali ini agar tidak terus " mendabik Dada"...
zerdy
March 9, 2008   05:07 PM PDT
 
"...pengundi tidak sanggup memangkah pembangkang tetapi dlm masa yg sama tidak sanggup melihat Malaysia lemah di bawah pentadbiran Pak Lah..."

agreed!!!

but who is the suitable candidate to replace him?
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< March 2008 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics