Tuesday, November 27, 2007
Perhimpunan HINDRAF yg memalukan...

Assalamualaikum....

Saya sebenarnya agak terkejut apabila mendapat tahu 2 minggu lepas yg HINDRAF yg mewakili kaum India akan membuat demonstrasi pada 25 November yg lalu. Pertamanya, 2 demonstrasi berturut2 berlaku dlm 1 bulan dan keduanya alasan kenapa HINDRAF patut berdemontrasi yg saya fikir sebagai alasan yg tak masuk akal.

Alasan utk menghantar petisyen kepada Pesuruhjaya Tinggi British bagi menuntut $4 juta trilion sebagai pampasan ekoran kerajaan British menghantar kaum India datang ke Malaysia dan mereka dakwa kaum mereka terbiar di sini. Setelah 50 tahun Merdeka dan setelah lebih 100 tahun mereka menetap di sini, kenapa baru tuntutan ini diimbulkan? Adakah kaum India tidak terbela di Malaysia? Golongan mana yg menguasai dlm bidang guaman di Malaysia? Bukan hanya guaman tetapi dlm bidang perubatan juga ramai masyarakat India yg menjadi doktor. Secara fizikal, saya tidak nampak kaum India terpinggir dlm arus kemodenan Malaysia. Kalau kaum India masih banyak tinggal kat hutan seperti kaum2 Asli, itu mungkin ada alasan utk  mereka membuat demonstrasi tetapi kalau mereka dah mampu beli bungalow dan buat majlis perkahwinan kat hotel2 termuka, maka demonstrasi Ahad lepas lebih kepada isu utk menjejaskan perpaduan antara kaum di Malaysia.

Tuntutan HINDRAF utk menghapuskan hak istimewa org Melayu dan menuntut kaum India di Malaysia diberi keistimewaan juga adalah satu tindakan yg mencabuli perpaduan kaum di Malaysia. Langkah utk menghapuskan hak istimewa org Melayu pernah dibangkitkan suatu masa dahulu Dato' Seri M Kayveas tetapi atas dasar semangat Barisan Nasional, beliau telah menark balik kata2 beliau tetapi hari ini berkumandang lg isu hak istimewa org Melayu dan lebih menyakitkan hati mereka menuntut kaum India diberi keistimewaan. Saya kadang2 terpk, apa lg  yg org India nak? Nak kata kuil tak cukup, melambak2 kuil sampai kengkadang di sesuatu tempat kuil lebih banyak dari masjid  & surau. Nak kata kita tak sambut Deepavali & Thaipusam, kerajaan telah memperuntukan cuti umum pada hari tersebut. Nak kata takder bukit utk dijadikan tempat ibadah mereka, kerajaan telah mereservekan Batu Caves sebagai tempat utk mereka. Apa lagi yg mereka nak? Kemiskinan yg membelenggu masyarakat India seperti dakwaan mereka pun bukan hanya masalah kaum India. Kaum Melayu even kaum Cina pun ada masalah kemiskinan. Itu bukan masalah sesuatu kaum tetapi itu adalah masalah Nasional dan sepatutnya kta sama2 mengurangkan kadar kemiskinan tanpa mengira kaum.

Dakwaan mereka yg mengatakan kuil di Padang Jawa dirobohkan atas alasan tidak menghormati rumah ibadah mereka juga satu dakwaan yg tidak tepat sedangkan surau juga telah drobohkan oleh MBSA atas alasan tiada kebenaran dan pencerobohan tanah. Jadi, itu sepatutnya bukan menjadi alasan utk mereka membuat demonstrasi dan canang kat satu dunia yg kerajaan Malaysia tak menghormati mereka. Kalau ia pun kerajaan Malaysia tidak memperdulikan mereka, mereka ada parti yg membela nasib mereka. Tapi kalau MIC tidak membuat apa2 tindakan utk membela mereka, itu bukan masalah kerajaan tidak mempedulikan mereka tetapi parti yg mewakili mereka dlm Barisan Nasional yg tidak mempedulikan mereka. Dan, kalau MIC berpendapat mereka hanya dipergunakan oleh Barisan Nasional utk menarik undi kaum India, maka MIC wajar membuat satu tindakan utk kaum India yg mereka perjuangkan. Back to basis balik, tepuk dada tanya sendiri.

Akhirnya, demonstrasi yg berlaku Ahad lepas sememangnya memalukan Malaysia. Saya menonton laporan berita mengenai perhimpunan ini di Aljazeera & CNN & ternyata ia amat membuatkan saya terfikir, adakah perhimpunan yg dilaporkan dlm Aljazeera & CNN berlaku di Malaysia. Ternyata perhimpunan HINDRAF adalah lebih memalukan dari Perhimpunan Bersih kerana perhimpunan HINDRAF adalah perhimpunan kaum yg boleh menyebabkan keharmonian kaum di Malaysia terjejas. Adakah kita mahu peristiwa 13 Mei berulang kembali? Sama2lah kita fiirkan....

Wassalam

Posted at 09:56 pm by Faiz Nordin

i peace
November 4, 2008   06:42 AM PST
 
mereka tidak sepatutnya berbuat demikian.....harus fikir di malaysia mereka menerima layanan yang baik dari pelbagai etnik.
malaysia merupakan negara yang mengamalkan konsep akomodatif (satu konsep yang menghormati norma-norma kumpulan etnik lain atau nilai-nilai tertentu etnik lain)
pakcik MMA
December 26, 2007   09:59 PM PST
 
an nur,
setuju with ur comment. thanks for it
An Nur
December 26, 2007   05:00 PM PST
 
Kalau macam ni keadaannya, sampai bila2 pun negara takkan capai perpaduan kaum.Demo adalah langkah terakhir yang boleh diadakan jika kerajaan taknak dengar suara hati rakyat.Cam BERSIH,mmg btul2 bersih sbb namapun prhimpunan scara aman dan tuntutannya adalah logik.Tapi prhmpunan Hindraf ni.hmm,tak tau nak cakap apa dah..
pakcik MMA
December 23, 2007   10:28 AM PST
 
mazen,
thanks for the komen and setuju sgt. :D
pakcik MMA
December 1, 2007   07:10 PM PST
 
son of adam,
Thanks for ur comment but i didnt understand the relationship between satisfaction with this issue
pakcik MMA
December 1, 2007   07:07 PM PST
 
name,
komen berbau provokasi tu. hehehe
son of adam
November 29, 2007   02:44 AM PST
 
satisfaction among our self is no limitation. as human we should give n take(depends on da situation) we should not selfish, think da consequences 1st before doing something. peace for life n life for peace
Name
November 28, 2007   12:35 AM PST
 
kalau orang orang india tak puas hati dengan malaysia, mereka semua boleh balik semula ke India!
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< November 2007 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics