Tuesday, November 13, 2007
My comment to Bersih & Indian Assembly

Assalamualaikum...

Dlm 1 bulan ni, Malaysia menghadapi suasana yg agak tegang. Bermula dgn demontrasi oleh kaum India yg berang apabila kuil Sri Maha Mariamman di Padang Jawa yg telah dirobohkan oleh MBSA, diikuti pula dgn pertikaman lidah antara MIC dgn PPP, menyusul pula sessi perang mulut antara Lim Kit Siang dgn Dato Zainudin Maidin di Parlimen. Kontroversi2 ini akhirnya disudahi dgn perhimpunan Bersih di Kuala Lumpur sabtu lepas. Saya sebagai anak muda sedikit pelik, negara kita dgn gah nya menyambut 50 tahun kemerdekaan tetapi kontroversi2 ini menampakkan ada kejurangan dl masyarakat kita yg menafikan kebanggaan kita menyambut 50 tahun kemerdekaan. Saya cuber berpendirian optimistik dlm meberi ulasan tentang kontroversi2 ini.


Masyarakat India yg protes terhadap perobohan Kuil Sri Maha Mariamman,
Padang Jawa

Kes merobohkan kuil adalah satu kes yg bg saya cukup sensitif. Masyarakat India bukan lagi masyarakat minoriti di Malaysia. Percanggahan pendapat antara MBSA & masyarakat India menjadi tanda tanya saya. Masyarakat India mendakwa kuil itu dirobohkan tanpa alasan yg munasabah manakala MBSA & kerajaan Negeri Selangor mendakwa sudah menghantar notis sebanyak 3 kali dlm tempoh 2 tahun utk merobohkan kuil tersebut. Jika notis seperti mana didakwa oleh MBSA & Kerajaan Negeri Selangor yg telah dihantar ke pihak kuil adalah benar, maka tindakan meroboh itu adalah suatu tindakan yg sewajarnya dan tindakan sesetengah ahli MIC termasuk Presiden mereka yg tidak membuat rumah terbuka hari Deepavali sebagai 'berkabung' atas robohnya kuil tersebut adalah satu tindakan yg sia2 sahaja. Tapi jika dakwaan tersebut tidak disertakan dgn 'hitam putih', maka MBSA akan mengikut jejak langkah PBT lain yg membuat tindakan ikut kepala sendiri.


Sebahagian dari ribuan yg terlibat dlm Perhimpunan Bersih

Perhimpunan Bersih yg telah diadakan sabtu lepas sebenarnya satu lagi tanda yg boleh mengugat prestasi kerajaan di bawah pimpinan Pak Lah. Masih ingat lagi dgn perhimpunan & demonstrasi yg mewarnai Kuala Lumpur pada tahun 1998 dan kesannya pada pilihanraya tahun 1999? Adakah demonstrasi yg diadakan Sabtu lepas merupakan petanda utk pilihanraya tahun 1999 berulang kembali pada pilihanraya akan datang yg semakin hampir? Tapi secara peribadi, perhimpunan Bersih Sabtu lepas mungkin menjadi tiada masalah sekiranya permit perhimpunan diluluskan dgn SYARAT oleh Polis. Seharusnya perhimpunan ini tidak melibatkan perarakan. Cukup sekadar berhimpun di Dataran Merdeka bagi melengkapkan kebebasan bersuara. Pihak pembangkang semestinya akan berkeras walaupun permit tidak diluluskan. Jika dilluskan dgn syarat perhimpunan tersebut, maka, keadaan seperti kesesakan lalu lintas di sekitar Lembah Klang akibat sekatan jalan raya mungkin tidak akan berlaku.


    Perhimpunan yg berpanjangan hingga ke Masjid Jamek

Saya tertanya2 bagaimana prestasi Barisan Nasional utk pilihanraya akan datang apabila melihat beberapa kontroversi sejak kebelakangan ini. Ini belum lagi tindakan kerajaan yg terpaksa menaikkan harga petrol tahun depan ekoran kenaikan bahan api tersebut yg hampir mencecah US$100 setong yg pasti tindakan tersebut bukanlah suatu tindakan popular terutamanya menjelang pilihanraya. Semestinya, Barisan Nasional pimpinan Paklah bakal menghadapi laluan berliku dlm pilihanraya yg akan datang. Apapun, sebagai seorang rakyat Malaysia, saya mengharapkan Malaysia berada dlm keadaan aman dan makmur sentiasa hendaknya. InsyaAllah.

Wassalam

Posted at 09:17 pm by Faiz Nordin

pakcik MMA
December 1, 2007   07:04 PM PST
 
sokong pandangan ghost. :D
Ghost of 71
November 26, 2007   10:07 AM PST
 
kene runtuh, bukan nye tak dpt ganti baru. benda tu kene ada court order baru bleh buat. diorg ingat senang2 ke nak runtuh bangunan, setinggan tu pon bleh dpt pampasan, tak kan la kuil diorg yg takda CF tu tak leh dpt pampasan. same la jugak dgn masjid n surau2 yg kene runtuh tuh. bukan nye takda ganti. cuma tempat je beza. kecoh btol. mcm la kalau diorg tak dtg malaysia dulu, diorg bleh hidup senang lenang kat india tuh.
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< November 2007 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics