Wednesday, April 18, 2007
Fitnah terhadap Dr Asri

 

 

Sejak kebelakangan ni, Mufti Perlis, Dr Asri Zainal Abidin boleh dikatakan mufti paling mendapat perhatian di Malaysia dgn kenyataan demi kenyataan di media massa. Kenyataan2 beliau lebih menjurus kepada kenyataan yg boleh membawa perubahan kepada umat Islam yg selama ini mementingkan adat resam dan cara hidup sebagai seorang muslim. Satu kenyataan beliau yg aku masih ingat ialah "Islam ini mudah. Yg Haramnyer sedikit tetapi banyak lagi bender yg halal di muka bumi ini". Ramai yg menyutujui kenyataan2 beliau dan tak kurang juga ramai yg membangkang kenyataan2 beliau. Utk itu ramai pihak yg kurang senang dgn kenyataan beliau sehinggakan melabel Dr Asri sebagai pro Sisters In Islam, penyokong Islam Hadhari, mufti rock dan beberapa gelaran lain yg boleh menjatuhkan martabat Dr Asri sebagai seorang mufti. Sebelum kita memberi pandangan terutamanya jika ia melibatkan mufti, kita perlulah berhati2. Kita perlu sedar kita ckp mengenai apa. Mufti adalah antara golongan yg tinggi darjatnyer dlm masyarakat Islam. Jadi, kita perlu berhati2 dgn kenyataan kita mengenai seseorang mufti kerana ia boleh mencemarkan nama baik Islam itu sendiri dan membuatkan org bukan Islam hilang hormatnyer kepada umat Islam.

Kalau sesiapa yg melabel dgn gelaran mcm2 mengenai Dr Asri, aku nasihatkan dapatkan ceramah agama yg disampaikan Dr Asri sendiri. Aku sendiri ada mendengar beberapa koleksi ceramah beliau. Anda juga boleh memuat turun koleksi ceramah beliau dgn klik DISINI. Beliau tidak pernah menyokong perjuangan Sisters In Islam malahan beliau sendiri memberi kenyataan yg mengatakan perjuangan Sisters In Islam tidak sama dan jauh dari perjuangan beliau. Beliau juga ada bercakap mengenai remaja melayu yg terlibat dgn gejala sosial seperti meminum arak di tempat2 hiburan. Dlm ceramah beliau, beliau menyatakan kita sepatutnya fikir kesannya kepada masyarakat Islam di negara ini sebelum membina pusat2 hiburan. Mengenai dakwaan yg mengatakan Dr Asri seorang yg membawa fahaman wahabi, apa yg boleh aku katakan, banyak statement Dr Asri yg relate dgn isu2 bidaah sama dgn kandungan ceramah agama oleh seorang tuan guru berbangsa Melayu di Masjidil Haram (tidak pasti masih ada lagi atau tidak. kali terakhir mendengar ceramah beliau 5 tahun lepas).

Walaupun kadang kala statement Dr Maza sedikit bercanggah dengan pandangan alim ulamak dan mufti yg lain, kita perlu mengakui yg perbezaan pendapat antara ulamak merupakan satu hikmah. Selama ni kita sebagai umat Islam tidak pernah mempersoalkan perbezaan 4 mazhab antara Hambali, Maliki, Hanafi dan Syafie sedangkan kadang kala ada perbezaan yg ketara antara mereka. Jadi, tohmahan dan cacian yg dibuat oleh sesetengah pihak terhadap Dr Maza adalah sesuatu yg amat memalukan utk umat Islam since beliau adalah seorang mufti. Jadi, aku berharap, tiada lagi pihak yg menuduh beliau dgn memacam gelaran. Kalau ada sebarang keraguan dan komen terhadap beliau, ada cara yg baik seperti dibawa berbincang dan bukannya melemparkan tuduhan2 tanpa usul periksa terutamanya melalui laman2 web dan blog. Beliau seorang mufti dan bukannya seorang artis yg mana kita boleh komen sesuka hati kita. Kalau kita tak hormatkan mufti kita, siapa yg akan hormat agama kita? Fikir2kan. InsyaAllah.

Wallahuaklam.

*Anda boleh memuat turun ceramah Dr Asri, klik SINI*
*Anda boleh membaca tulisan Dr Asri, di blog beliau. Klik
SINI utk ke blog beliau*


Posted at 01:34 am by Faiz Nordin

OrgJohor
November 4, 2009   01:55 PM PST
 
daripada tangkap ASRI baik they all tangkap SIS yg sah-sah hanyut tu...
Name NAME
November 4, 2009   04:56 AM PST
 
OPERASI LALANG 1987 JUGA MENAHAN TOKOH TOKOH AGAMA DIBAWAH ISA !!
Name NAME
November 4, 2009   04:54 AM PST
 
OPERASI LALANG 1987 JUGA MENAHAN TOKOH TOKOH AGAMA DIBAWAH ISA !!
awie
November 3, 2009   04:59 PM PST
 
sedar la... islam di malaysia ni banyak mengikut adat resam bukan ikut al quran dan sunnah
SHAH
November 3, 2009   02:09 PM PST
 
Ape ler ..sesama islam nak gaduh ...islam itu mudah ...Mufti pun diorang declare tak sahih ...aku sokong Dr Asri ...
Bob Adelaide
November 2, 2009   10:22 PM PST
 
Dr Asri berhujah berdasarkan alQuran dan hadith sahih...

Saya menyokongnya 100% kerana mendapati ucapan2nya tidak menyanggahi Quran dan Sunnah

Abu Maryam
February 4, 2008   02:09 AM PST
 
Berfikirlah secara lebih kritis. Apabila Dr MAZA melontarkan pandangan yang berbeza dengan tokoh agama yang lain, bukanlah bermaksud beliau memperlekehkan tokoh yang lain. Jika perbezaan ini dianggap menghina tokoh yang lain..maka tidak perlulah wujudnya fiqh Al-Imam As-Syafie kerana menghina gurunya Imam Malik.
QUSSZ
January 24, 2008   05:57 PM PST
 
bg sy,xkisah la org tu ade dr. ke ijazah ker ape ker...yg penting ape2 yg d tgr adalah betul n x langgar syariat n hukum agama...betul x...
zaini
January 18, 2008   04:01 PM PST
 
macam mana kite nak hormat mufti... kalau mufti tersebut lebih2 lagi tidak mengormati mufti2 lain yang jauh lebih TUA dan ALIM... sepatutnya ... mufti lah yg terlebih patut menjadi contoh ikutan masyarakat.. bukankah ulama itu pewaris nabi...

Apa.. hanya sekadar memiliki dr atau ijazah.. kita boleh menghina guru2 atau lebai2 kampung yang jauh lebih tua dan lama berilmu dan beramal dengan islam...

pakcik MMA
April 20, 2007   11:09 PM PDT
 
hahaha. balas dendam la tu. :P. aku baca gakla entry2 kat blog ko walaupun panjang. hehehe
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< April 2007 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics