Wednesday, April 11, 2007
Destinasi Pilihan: Pulau Tioman

 


Selamat Datang ke Pulau Tioman

Pulau Tioman merupakan pulau yg terbesar di pantai timur Malaysia. Pulau Tioman terletak 32 KM dari arah Mersing dan 80 KM dari arah Rompin. Nyaman, tenang, menghirup udara segar, sunyi dari hiruk pikuk manusia, pulau yg indah dan hidupan2 laut yg masih terpelihara merupakan kata2 yg menggambarkan keistimewaan Pulau Tioman yg mana Pulau Tioman merupakan 10 pulau tercantik di dunia.


Pantai yg sgt jernih kebiruan

Ada masa2 tertentu utk pergi ke pulau yg mempunyai keluasan 133.6 KM persegi ini. Bulan Oktober hingga bulan Februari adalah tempoh masa yg kurang sesuai utk ke Pulau Tioman. Waktu tu adalah musim tengkujuh yg mana ombak di sekitar Pulau Tioman amat berbahaya. Satu pengalaman berharga yg aku alami di mana aku pulang pada hari pertama musim Tengkujuh. Maka terasalah, ombak yg amat kuat walaupun ferry yg membawa aku tu besar. Jadi, waktu yg sesuai utk anda menikmati keindahan Pulau Tioman adalah dari Mac hingga September.


Jernih sehinggakan menampakkan dasar laut

Satu lagi istimewanya Pulau Tioman ialah anda bukan sahaja dpt menikmati keindahan Laut China Selatan tetapi anda dpt merasai nyamannya air terjun yg mana airterjun merupakan sumber air utama di Pulau Tioman. Selepas anda mandi laut, apa kata bilas air laut dgn air terjun dan kemudian berehat lah di bawah pokok kelapa sambil ditemani kedinginan angin laut. Wow, pastinya ia boleh menjadi satu aromateraphy yg baik utk menghilangkan segala masalah yg berkecamuk dlm pikiran anda. Hehehe. Kali terakhir aku menjejakan kaki ke Pulau Tioman adalah 3 tahun yg lepas. Lama rasanya tidak berkunjung ke Pulau Tioman ni. Percayalah, anda pasti tidak dapat melupakan keindahan Pulau Tioman setelah pulang ke rumah.


Sunset @ Pulau Tioman


Tempat Penginapan yg disyorkan:

Salang Beach Resort                  07-7992337 (Mersing Office)
Japamala Resort                         09-4197777
Berjaya Tioman                           09-4191000 
Paya Beach Resort                     09-4197073  


Berjaya Tioman Beach Resort


Cara Kesana:

Anda boleh ke Pulau Tioman melaui Jeti Mersing atau Jeti Tg Gemuk, Rompin. Utk ke Mersing, anda boleh keluar di susur keluar Air Hitam di Lebuhraya PLUS dan akan melalui pekan Kluang. Ia mengambil masa 90 minit dari susur Air Hitam ke Mersing. 
Utk ke Jeti Tg Gemuk pula, anda boleh keluar ke susur keluar Tangkak dan terus ke Segamat. Dari Segamat, anda akan melalui Lebuhraya Muadzam Shah utk ke Pekan Muadzam Shah. Dari Muadzam Shah, sila ikut papan tanda ke Rompin dan seterusnya akan tiba di Jeti Tg Gemuk.


Ferry ke Pulau Tioman

 

Jadual Ferry:

Ex Mersing :         7.30 am         Ex Tioman :   9.30 am
                          10.30 am                               1.30 pm
                            1.30 pm                               3.00 pm
                            3.30 pm
Duration: 1 jam setengah
Harga: RM 45
Type: Speed boat

Ex Tg Gemuk :     9.00 am         Ex Tioman :   10.00 am
                          12.00 pm                               12.00 pm
                            4.00 pm                                 4.00 pm
Duration: 2 jam
Harga: RM 30
Type: Normal ferry

Anda juga boleh menaiki perkhidmatan udara yg berlepas setiap hari dari Lapangan Terbang Subang ke Pulau Tioman. Sila hubungi Berjaya Air di talian 03-78468228.

Selamat mencuba dan selamat melancong.


Posted at 05:07 pm by Faiz Nordin

Name
May 24, 2012   09:28 AM PDT
 
sy dapat pakej percuma ingat nak pergi ni tapi sya nak tanya berapa tambang kanak2 dan dewasa sebenarnya pergi dan balik
RINHANIE TRAVEL & TOURS SD
May 5, 2011   02:28 PM PDT
 
assalam...
blh xsy nk tau harga pakej di pulau tioman 3hari 2malam..?untuk harga agen ya..
Name
April 25, 2011   10:59 PM PDT
 
good ,. haa :D
Namejebat
September 27, 2010   04:31 AM PDT
 
Apa dah jadi dengan tioman ni pengusaha ferry naikkan tambang dgn alasan harga minyak naik tapi bila harga minyak turun balik tambang masih RM45 bagi pelancong dewasa dan RM40 bagi kanak2. Serbi serbi mahal belum masuk sewa chalet...harapkan pelancong luar je laaa..Alahai Tioman........
ajis
March 22, 2010   05:23 PM PDT
 
Huhu..aku memang teringin nak ke Pulau Tioman ni. Tapi ape aktiviti menarik ekk kat sini selain mandi??? Kalau kat Langkawi tu seronok bershoping, tapi kat sini ade bende yang menarik ke nak shoping??

Jahil betul aku...hehe
shun
March 10, 2010   11:35 AM PST
 
kalau nak buka rombongan pi pulao tioman..harga naik feri leh murah skt x?
jojo
February 3, 2010   03:20 PM PST
 
kalo nak beli ayam marinate untuk BBQ kat tioman ni kat mane ye?
zam
December 26, 2009   06:13 PM PST
 
kalau bwk awek clear tak
in_tan
April 3, 2009   04:10 PM PDT
 
byaran feri-RM30 untk seorg ke?
goku
February 17, 2008   03:29 PM PST
 
pakcik mma.tambang feri tu dah lama naik..skng ni dah 45 tuk feri..sapa2 yang nak pegi tioman bleh contact saya.saya manawarkan pakej yang termurah tuk anda.kalau nak wat family day atau reunion sila call saya tuk booking.kt juga ada pakej tuk student.
berminat,sila call goku 0129166443
pakcik MMA
April 20, 2007   11:10 PM PDT
 
wenkt, sengaja la tu buat2 tak tau. :P
pakcik MMA
April 20, 2007   11:10 PM PDT
 
mazen,

tau2. mmg rasa rugi. waktu tu i kene pi outstation. i dah tgk ur pic kat blog budiey. rupanya u yg add my friendster eekk? hehehe
pakcik MMA
April 18, 2007   01:23 AM PDT
 
mazen,
i tau. dah baca revew. sedey. harap2 budiy wat lagi. aritu tak dpt dtg sbb dah tak elak. kene gi outstation. huhu
pakcik MMA
April 15, 2007   04:13 PM PDT
 
zaidah,

org mersing eekk? No mana yg beza ngan no ur parents' home? Hehehe.

Aku dah pernah pi. Saja jer letak info psl pulau tioman sbb pulau tioman mmg best. :D
pakcik MMA
April 15, 2007   04:12 PM PDT
 
mazen, takper. nanti kita leh plan gi sana. :D. Btw, u pi eekk together2 bersama budiey?
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< April 2007 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics