Monday, January 01, 2007
Akhirnya US 'menang' juga......

Syiah bergaduh dgn sunnah tetapi akhirnya kemenangan berpihak kepada US. Walaupun jam kat depan mata aku skang dah menunjukkan 3.15 pagi tetapi aku gagahkan juga utk menulis mengenai terkorbannya Saddam Hussien yg digantung pada pagi hari raya Aidiladha. Perasaan sedih terhadap kematian Saddam, perasaan marah terhadap Bush dan US serta perasaan kecewa terhadap saudara seislam aku sendiri. Sebelum kita sebagai umat Islam ingin menyalahkan Bush dan US, salahkanlah umat Islam sendiri. Kita amati sejarah yg mengheret Saddam ke kancah tali gantung yg mana bg diri aku sebagai seorang Islam, US & Bush seolah2 mempersendakan amalan korban di Aidiladha. Ia bermula apabila puak sunnah dan puak syiah tidak sehaluan. Ini bukan masalah baru dlm umat Islam. Ini adalah masalah yg sering menghantui umat Islam sejak kewafatan Saidina Ali. Pergolakan antara puak syiah dan sunnah di Iraq ini jugalah yg mengakibatkan perang teluk antara Iraq dan Iran kerana Iran juga adalah sebuah negara Islam yg berpaksikan Syiah. Masih teringat aku hampir 5 tahun lepas yg mana Imam Besar Masjid Nabawi telah terang2 mengatakan dlm khutbah beliau yg amalan syiah adalah amalan yg tidak berlandaskan kepada Islam dan boleh diibaratkan sebagai terpesong dr akidah Islam. Akibatnya, Imam Besar tersebut terus ditangkap oleh polis sejurus beliau memberi salam dlm sembahyang.

Kepada sesiapa yg masih samar dengan syiah, secara ringkasnya syiah tidak memperakui Nabi Muhammad sebagai pesuruh Allah tetapi mereka mempertahankan pendirian mereka yg Saidina Ali yg sepatutnya menjadi pesuruh Allah. Ini jelas, tidak memenuhi rukun iman yg ketiga iaitu kepercayaan kepada rasul dan isi khutbah Imam Besar Madinah tersebut ada asasnya. Keduanya, ada antara amalan dlm Syiah yg jelas bertentangan dgn Islam. Salah satunya dan yg paling popular ialah kahwin mut'ah atau lebih senang dikenali dengan kahwin kontrak. Itu adalah syiah dan kita di Malaysia adalah Islam yg bersandarkan kepada imam sunnah waljamaah iaitu sama dengan hampir semua umat islam di dunia ini. Apabila Saddam Hussien yg juga merupakan seorang Islam yg berpaksikan sunnah ingin menyelesaikan masalah pergolakan antara puak syiah dan puak sunnah di Iraq, puak Syiah telah meminta bantuan Iran utk membantu mereka. Maka dengan itu, terjadilah perang teluk dan selepas itu Iraq terus dirundum malang sehinggalah Saddam Hussien digulingkan oleh US yg mana ia juga adalah hasil permintaan dr puak syiah.

Sekarang kita tanya pada diri kita sendiri sebagai umat Islam, siapa yg rugi dan siapa yg untung? Sudah pasti, umat Islam sendiri yg rugi manakala pihak lain seperti US yg mengambil kesempatan kepada kita. Kita tanya lg pada diri kita, siapa yg patut dipersalahkan? Jawapan aku cukup senang, salahkan diri kita sendiri. Kita bergaduh sesama sendiri tetapi musuh kita yg mengambil kesempatan terhadap kita. Kita tanya lagi, apakah kesannya? Jawapannya kita sendiri yg malu. Bayangkan, hari raya Aidiladha dan juga hari2 taysrik merupakan hari yg begitu mulia di sisi Islam. Hari yg lebih mulia dari hari raya Aidilfitri kalau mengikut ajaran Islam (kalau ikut budaya org melayu, Aidilfitri lagi disambut). Kita tidak digalakkan berperang pada hari raya Aidiladha dan hari2 tasyrik tapi apa yg telah berlaku kepada Saddam seolah2 cuba mempersendakan kemuliaan Aidiladha itu sendiri. Yg paling mengecewakan ialah sikap puak syiah sujurus berita kematian Saddam Hussien tersiar. Mereka menari2 di atas jalan sambil meraikan kematian tersebut sedangkan mereka masih lagi satu agama dengan Saddam walaupun berlainan fahaman.

Entahlah, kalau umat Islam tidak bersatu, inilah akibatnya. Islam akan terus ditindas dan ditindas. Satu pertanyaan kepada US yg menggelarkan diri mereka sebagai polis dunia, kalau Saddam dihukum sebab sikap diktatornya yg sebenarnya masih samar2 tetapi kenapa tidak dihukum juga kepada pemimpin Israel yg sejak 1940an lagi menceroboh Palestin? Lihat juga apa yg berlaku di Afghanistan yg mana serangan2 US dan tentera bersekutu sebenarnya telah membunuh ribuan penduduk Afghanistan. Adakah ini semua bukan diktator? Soalan2 yg mungkin akan dipandang sinis oleh US. Walauapapun, marilah kita sama2 amik iktibar dr apa yg berlaku. Perpaduan dan bersatu adalah amat penting sekali. Tanpa perpaduan, sudah pasti ia akan mengundang pihak lain mengambil kesempatan kepada kita. Marilah juga kita doakan kesejahteraan seluruh umat Islam di dunia ini terutamanya umat Islam di Palestin. Satu soalan yg tak tahu apa jawapannya, sampai bilakah Islam terus ditindas di bumi ini?

Wallahuaklam

Wassalam


Posted at 03:02 am by Faiz Nordin

Annisa'
April 27, 2011   08:03 PM PDT
 
Maaf saudara shahpaskal,tapi sebelum anda menghantar komen seperti itu,anda harusnya mengkaji sejarah trlebih dahulu... sudah ternyata ajaran syiah adalah sesat..anda boleh rujuk mana2 ilmuwan dan insyaAllah mereka pasti berpendapat yang sama kerna fahaman syiah ini btitik tolak dr selepas zaman saidin Ali bilamana mereka lebih mengagungkn saidina Ali dpd rasulullah,,em,paling senang,buka je google.. dan 1 lagi,pada zaman saidina Abu Bakar,beliau telah memerangi orang2 yg murtad,dan bagi saya,seandainya yg dlakukan oleh Saddam adlah atas maksud yg sama,bukankah dosa bagi kita yang memfitnahnya tanpa usul periksa?? Finally,jgn mghukum org bdasarkn apa yg dpaparkn media,semua ini hanyalah permainan zionist.. Allah jua yg mengetahui kebenaran Saddam nie,walau mcmana pun,dia tetap saudara seakidah kita..Allahu'alam..
shahpaskal
December 21, 2008   11:25 PM PST
 
saddam hussein sendiri seorang yang amat zalim. Bila dah nak kalah baru nak rapat dengan Islam. Syiah berpegang pada Rasullulah SAW. Mana korang belajar yang syiah ni sesat.

Imam Khomeni tu dari mana??? Syiah ya, dan menjadi idola parti PAS dahulu. Syiah berpecah lebih kepada amalan politik dan mengangkat Saidina Ali sebagai imam mereka.

Saudara saya sarankan pelajari dulu tentang sejarah seseorang dan bangsa dahulu sebelum menulis. Ini lebih baik...misalnya saya sarankan saudara kaji permasalahan kaum Kurdis, Syiah di Iran, perang Iran-Iraq....jadi saudara akan lebih jelas sebelum menuduh seseorang Islam yang lain sebagai sesat
muslimah
June 16, 2007   03:52 PM PDT
 
sekiranya Nabi Muahammad SAW masih lagi hidup di muka bumi ini,pastinya baginda menangis melihat umat-umatnya yang kini tidak lagi bersatu hati dan bersefahaman.Alangkah laknatnya orang2 yang menuduh arwah Saddam Hussien melakukan kesalahan tersebut....
pakcik MMA
January 29, 2007   09:10 AM PST
 
iskandar,
ur opinion mmg betul. Tapi OIC pun takleh nak wat apa2 sbb negara islam banyak tak bersatu. Negara arab sendiri pun ada yg sokong US like kuwait. So, mcm mana nak bersuara. Huhu
iskandar
January 26, 2007   06:49 PM PST
 
saya sebagai seorang beragama islam sangat kesal atas tindakan bush itu,kezaliman dia itu melebihi batas.sepatutnya saddam boleh dibicarakan lagi atas kesilapannya,saya sebagai peguam,berasa sedih atas kematian saddam,saddam sepatutnya tidak boleh digantung pada hari raya aidiadha,kerana hari itu merupakan hari yang bermakna kepada umat islam sedunia,tindakan bush itu menyebabkan seluruh umat islam sedunia marah dengannya.kuasa VETO harus di hapuskan,kerana dengan adanya kuasa ini menyebabkan bush berasa dia berkuasa untuk melakukan apa saja yang di inginkan olehnya.saya berharap agar negara Asia dan OIC dapat mengambil tindakan yang sewajarnya atas kezaliman yang dilakukan oleh bush.saya berdoa agar roh saddam dicucuri rahmat
pakcik MMA
January 12, 2007   12:50 AM PST
 
thanks JB
pakcik MMA
January 12, 2007   12:50 AM PST
 
alpha, sorry lmbt balas ur msg coz teramat bz skang ni.
Kita perlu berbalik kepada sejarah islam itu sendiri. Bagaimana hubungan antara org syaih dan sunnah? Dr hubungan yg keruh inilah yg jadinya perebutan2 tersebut.
Perlu diingat kenapa saddam agak kejam? Walaupun kejam tetapi saddam ingin mengahpuskan syiah kerana kita semua tau yg syaih itu adalah haram.
Just my opinion jer. hehehe
jb
January 9, 2007   03:59 PM PST
 
respect ar same lu bro..best ar page nie
bgus2...
Alpha
January 3, 2007   12:19 PM PST
 
Entahlah...Sadam bukanlah 'cemerlang' sangat masa memerintah. Perang Iran-Iraq bukan sebab agama sangat tapi lebih kepada hal tanah, wilayah dan mungkin juga minyak. Tapi sejahat2 mana manusia pun, perlu diberi ihsan kepadanya. Ini masa raya gantung..dah la takde rayuan.
Hatta orang Iraq yang tak suka dia pun masih ada yang kata kejam hukuman ni.
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< January 2007 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics