Monday, December 18, 2006
Apabila mufti berani bersuara............

Assalamualaikum....

Aku memperuntukan 15 minit sahaja utk melangsaikan entry ini kerana assignment menanti aku dengan penuh debaran. Huhu. Entry hari ni mengenai mufti termuda di Malaysia dlm sejarah iaitu Dr Mohd Asri Zainal Abidin. Beliau kini sering diperkatakan dengan statement2 beliau yg menarik perhatian masyarakat Islam. Antaranya operasi mengintip seterusnya menyerbu org berkhalwat dihentikan, menyarankan org muda utk menegur org yang lebih tua dan mengajak anak muda utk ke masjid. Sebelum aku ulas statement2 beliau, mari kita berkenalan dengan mufti Perlis ini yg baru sahaja berumur 35 tahun.

Beliau dilahirkan pada tahun 1971 di Bukit Metajam, Pulau Pinang. Belia mendapat pendidikan awal di Kolej Islam Klang dan selepas itu melanjutkan pelajaran peringkat Ijazah Sarjana Muda di Universiti Jordan dalam bidang Bahasa Arab & Syariah. Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran pada peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Islam di USM sebelum melanjutkan pelajaran pada peringkat doktor falsafah dalam bidang pengajian hadis. Beliau menjadi pensyarah di Fakulti Pengajian Islam di USM sejak tahun 2003. Beliau dipinjamkan sementara utk menjadi Mufti Negeri Perlis selama 2 tahun selepas menggantikan Datuk Alim Panglima Mat Jahaya Hussin yg telah berkhidmat menjadi mufti Perlis selama 23 tahun. Kini Datuk Alim Panglima Mat Jahaya Hussin dilantik sebagai Penasihat Agama Negeri Perlis. Dr Mohd Asri telah dianugerahkan Tokoh Maal Hijrah Negeri Perlis utk tahun ni.

Perlantikan Dr Mohd Asri sebagai mufti Perlis ada kaitannya dengan jawatan Raja Perlis sebagai Cansellor USM. Mungkin Raja Perlis melihat Dr Asri sebagai seorang yg mampu menaikkan kembali Islam sebagai agama yg disegani serta kagum dengan keberanian Dr Asri yg sememangnya pandai berhujah. Ketika ini, Dr Asri mungkin antara org yg sedang diberi perhatian dan ramai yg memperkatakan mengenainya. Satu statement "berani mati" iaitu memberhentikan serta merta pengintipan dan serbuan pasangan khalwat di kawasan persendirian cukup membuatkan Dr Asri antara mufti kedua lantang bersuara selepas mufti Perak, Dato' Seri Harussani.

Aku sendiri pernah mempersoalkan mengenai apa tujuan jabatan agama melakukan serbuan khalwat sehingga memanggil pihak media dan sikap tidak pemaaf penguatkuasa jabatan agama jika berlaku salah dlm operasi mereka dlm entry aku yg ke 194 & 207 . Cumer, pandangan Dr Asri diterjemahkan dalam New Straits Times tetapi pandangan aku hanya terhenti di blog. Walaupun pada mulanya, aku mengulas entry tersebut dalam keadaan samar2 kerana aku takut ada yg akan hentam aku balik tetapi apabila seorang mufti yg berdarah muda memberikan pandangan sama seperti apa yg aku tulis dlm entry sebelum ni, aku bertambah yakin. Tak salah utk menyerbu pasangan khalwat tetapi ada gaya pendekatannya. Seperti apa yg aku pernah tulis sebelum ni dan pendirian Dr Asri sendiri, lakukanlah tangkapan kerana amar makruf nahi mungkar dan bukannya mengaibkan orang lain. Antara artikel yg aku begitu respect sekali mengenai isu ini ialah komentar yg ditulis oleh wartawan MStar (akhbar The Star yg berbahasa Melayu), Saodah Elias. Klik sini utk membaca full artikel beliau.

Dengan statement tersebut, kini, Dr Asri dipandang negatif terutama sekali org2 tua kita. Apapun, jgn cepat melatah. Sekadar memetik kata2 wartawan MStar terbabit yg antara petikannya "Jika telah banyak berlaku sebelum ini pihak-pihak tertentu dengan cepat mengundur ke belakang apabila kenyataan mereka yang dianggap sesetengah pihak sebagai terlalu progresif disanggah banyak pihak, Mohd Asri bertegas berpegang pada pendiriannya". Mungkin Dr Asri telah dikritik dengan hebat tetapi kalau kita kaji 3 statement beliau, kita akan berfikir yg Dr Asri telah membuka lembaran baru dlm arena perdebatan mengenai undang2 syariah di Malaysia. Juga sekadar memetik kata2 Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato Dr Abdullah Mohd Zain yg mengakui kelemahan dlm sistem pengutkuasaan berkaitan khalwat. Kalau sistem pengutkuasaan berkaitan khalwat tidak lemah, maka tidak adalah kes2 tersilap serbu seperti kes mat saleh kat Langkawi tu. Aku juga ingin memetik kata2 Dr Abdullah yg berbunyi "Saya percaya kepada panel akidah saya, saya percaya kepada panel mufti saya. Dia orang muda...bagi dia bercakap. Saya hormati pandangan dia dan saya terbuka."

Tahniah sekali lagi kepada Dr Asri yg berani mengeluarkan hujah beliau dengan dalilnya sekali. Yang baik datangnya dari Allah, yg buruk datangnya dari diri aku sendiri.

Wassalam

*Terlebih budget masa aku utk menulis entry ni. Terlajak 15 minit. Huhu*


Posted at 11:19 pm by Faiz Nordin

Name
October 4, 2009   05:08 PM PDT
 
thanks bcz go 2 sabah.
r33
July 9, 2008   12:43 AM PDT
 
jawab lah weiii orang tanya tuh.
Jangan nak jadi cam asri tu jobo bile org puji
ana
January 24, 2008   11:07 AM PST
 
assalamualaaikumum..
sye mintak penjelasan..betul ke dr asri kata dgr ceramah pas lagi besar dosa dari dgr lagu siti norhaliza..
pastu benarkah dr asri kata habib umar di hadaral maut sesat?
klu tidak dan berbentuk fitnah bagikan saye jawapan sbb untuk menjernihkan keadaan di tempat sye ,dan bagi keterangan yang sebenar..
pakcik MMA
January 29, 2007   09:10 AM PST
 
thanks papun
Papun
January 20, 2007   06:27 PM PST
 
I fully support Dr Asri's view. The old ulamas especially guys like Harussani from Perak should understand that their interpretations of religion is not infallible.

Keep it-up guy. Good work.
pakcik MMA
January 12, 2007   12:52 AM PST
 
alpha, tq for ur comment. Setuju!
Alpha
January 3, 2007   12:23 PM PST
 
Ada masa takleh kasi can ada masa kena la jaga maruah...macam tangkapan khalwat. Walaupun aku setuju benda ni diteruskan tapi kena la secara berhemah...ni siap macam nak gaduh aje. Overzealous la tu. Macam dulu la kes ratu cantik...apa yang ditegur ialah cara tangkapan dibuat...tapi ada geng-geng tertentu kata 'mamat yang bagi statement tu nak halalkan pertandingan ratu cantik'!
pakcik MMA
December 24, 2006   08:42 AM PST
 
tq kamil for ur comment. Hehehe. :D
kamil
December 21, 2006   10:48 PM PST
 
assalamualaikum..terpanggil utk coretkan komen sikit..ana ni ilmu secupak jer..x layak nak komen ulamak pun..just bagi pendapat.. bagi ana,betul la apa yg MAZA cakap tu..cuma kdang2 kita kena sesuaikan dgn keadaan gak..
seeloknya dibawa berbincang dgn semua dulu sblum keluar kenyataan camtu..yela kan,kot2 keruhkan lagi hbngan yg sudah tegang sebenarnya..
ntahla,ana ni muda lagi..ana kenal dr asri pun sbb org hentam dia wahabi..apapun,ana still bersangka baik kt sumer..cuma satu la,kata2 manusia ni bleh ditolak..fikir2 dan renungkanlah
pakcik MMA
December 19, 2006   08:38 PM PST
 
hehe ann. takper. setiap org ada pandangan berbeza. bTw, ari ni baca berita harian jakim dpt menerima kenyataan dr asri dan sistem penangkapan khalwat akan dibetulkan agar ia betul2mengikut konspe amar makruf nahi mungkar dan bukannya mengaibkan org lain
Ann
December 19, 2006   03:30 AM PST
 
ada buruk ader baik.. xboleh juga nak setuju seratus peratus..ada tentunyer penelitian diperlukan dari semua segi..ada perlu juga pihak selain org yg mempunyai statement yg sama dgn Dr. Asri tampil memberikan hujah...mungkin ader baik dan buruknya tetapi pilihan yang tepat selalunya bergantung pada keadaan dan bukan pada masyarakat yang kadang2 memberi tanggapan buruk sebelum sesuatu dimulakan. diharap komen ini tidak disalah erti.

berbaur sama dipisah,
bercerai sama dicantum,
disana guru berkisah,
disini teladan menguntum.
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< December 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics