Tuesday, December 05, 2006
Isu Kenaikan Tol

Assalamualaikum........

Besar kemungkinan, awal tahun depan akan menampakkan kenaikan tol di 5 lebuhraya dgn kenaikan sebanyak 30%-50%. Satu jumlah yg agak besar jika dibandingkan dengan keadaan sara hidup rakyat Malaysia yg semakin hari semakin bertambah. Lima konsesi lebuhraya tersebut adalah KESAS, LDP, Lebuhraya Sg Besi, Lebuhraya Karak dan Lebuhraya Guthrie. Sebenarnya, ada dua perkara pokok yg perlu diambil perhatian oleh kerajaan terutamanya Dato' Seri S Samy Vellu sebagai master mind dalam isu2 tol ni. Pertamanya, kenaikan kos sara hidup rakyat yg tidak setara dengan pendapatan isi rumah. Apabila kenaikan harga minyak dicatatkan awal tahun ini, ia memberi impak yg cukup hebat kepada kos sara hidup rakyat. Everything dlm malaysia ni naik. Contoh yg paling mudah ialah harga kuih. Tahun lepas, kita boleh membeli 3 biji kuih dengan harga RM 1 tetapi baru pagi tadi aku beli kuih ia telah mencatatkan kenaikan sehingga 40 sen utk sebiji kuih. Jadi, apabila kenaikan tol di 5 lebuhraya ini, ia akan mengakibatkan kenaikan harga barangan yg lain di Lembah Klang kerana kelima2 lebuhraya ini terletak di jajaran Lembah Klang. Jadi, persoalannya, adakah kerajaan tidak terfikir mengenai jurang sara hidup dengan pendapatan isi rumah yg akan semakin lebar?

Isi kedua yg sgt penting juga ialah semakan kesesakan di lebuhraya. Cuba kita lihat keadaan 5 lebuhraya ini pada waktu puncak. Lupakan sejenak Lebuhraya Karak dan Lebuhraya Guthrie yg tidak sibuk pada waktu puncak tetapi bagaimana pula dengan Lebuhraya KESAS, LDP & Lebuhraya Sg Besi pada waktu puncak? Paling menghairankan ialah keadaan di LDP. Cuba anda semua melalui lebuhraya tersebut melalui Tol Sunway. Selepas sahaja anda membayar tol, anda akan mengalami kesesakan yg amat teruk sehingga ke Bandar Utama. Lihat juga di KESAS pada waktu puncak terutamanya di Persimpangan Kewajipan dan Shah Alam. Kesesakan ini bukanlah berlaku sekali sekala tetapi setiap hari Isnin hingga Jumaat pasti kesesakan akan berlaku. Adakah worth it bayaran tol itu dengan kesesakan? Aku sendiri pun pernah melalui tol Sunway pada waktu pagi dan masa nak bayar tol kat LDP tu aku mmg betul2 tak ikhlas nak bayar sehingga aku berkata pada jurutol tersebut "Serupa tak payah awak kerja kalau lepas bayar tol jam teruk camni". Huhu.

Apapun, di harap, kerajaan dapat memikirkan kembali cadangan kenaikan tol di 5 lebuhraya ni. Kalau kerajaan bising dengan perjanjian air dengan Singapura yg dikatakan perjanjian yg tak mengikuti keadaan semasa, apa kata kerajaan memikirkan sejenak perjanjian kerajaan dengan 5 konsesi lebuhraya ini. Bandingkanlah jumlah kenderaan yg melalui 5 lebuhraya ini dengan jumlah kenderaan yg terkandung dalam perjanjian asal. Nyata sungguh tinggi perbezaannya!

Wassalam


Posted at 08:13 pm by Faiz Nordin

pakcik MMA
December 24, 2006   08:43 AM PST
 
wajah yg pemalu,

dah kene jam lepas bayar tol. sapa yg tak berangin beb. huhu
wajah yang pemalu.....
December 22, 2006   06:46 PM PST
 
Ingatkan saya sorang jer yang pernah terlepas kata-kata kat pembantu tol tu : " Apsal mahal sangat tol nie?". hehehehehe

Bagus! bagus! Bagus!

Ada jugak yang sama kaki laser cam saya nie. hik hik hik

Lagi satu, beberapa bangsa asing dari negara maju yang keja kat Malaysia ni pun dah siap komen pasal kos sara hidup di Malaysia ni. Keterlaluan!
pakcik MMA
December 14, 2006   09:53 PM PST
 
mmg la dah terlepas but boleh diperbetulkan lagi. kerajaan kan ada kuasa. namapun kerajaan.
huhu
Alpha
December 13, 2006   11:33 AM PST
 
Dah terlepas nak buat camne. Tapi diharapkan kerajaan selepas ini tidak memasukkan klausa yang sama apabila membuat highway baru.
pakcik MMA
December 10, 2006   03:07 PM PST
 
sapik, borinkla takleh kuar. Ada cara nak jimat. Jom naik bas rapid kl! Hahaha
sapik
December 5, 2006   09:34 PM PST
 
alamatnye mati kebuluran la rakyat malaysia tk lame lg. haihhh... aku pon tatau nk ckp ape dah. abih sme mende nk naik harge. dah la minyak pon dh sekian2 harge. isi 10 inggit, utk gi satu tmpt, sehala je, balik kene isi lg. tk cukup lg, tmbh lg ngan tol. tol naik, pasni aku kuar bandar naik beskal je la. tk pon jalan kaki. kalo malas sgt, toksah kuar. abih citer. hehehe...
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< December 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics