Wednesday, October 18, 2006
To All Muslimah

Assalamualaikum........

First sekali, aku langsung takder niat nak burukkan sesapa dlm entry ni. Aku takkan mentionkan nama pihak terbabit dlm aku membicarakan entry ni. Tujuan aku hanya satu, menyampaikan pengajaran dan pengalaman yg aku alami dlm seminggu ni. Mungkin ada yg bertanya apa yg ingin aku bincangkan. Menerusi entry ni, aku nak mengaitkan kisah cinta sesama manusia dgn cinta kita sebagai seorang muslim terhadap Islam.

Apa yg anda mungkin akan lakukan jika ada rakan anda yg menyatakan hasrat utk menukar agama Islam kepada agama lain semata2 kasih beliau terhadap seorang lelaki. Kalau lelaki Islam, mungkin tidak timbul isu ini tetapi isu ni timbul kerana beliau bercinta dgn seorang lelaki bukan Islam. Ini adalah kes pertama masalah sebegini berlaku di depan mata aku. Selama ini, kes2 yg berlaku sebelum ni tidak melibatkan kawan mahupun keluarga aku. Aku amat sensitif dgn bender2 camni. Aku pernah membuat kertas kerja mengenai isu murtad di Malaysia masa aku amik Islamic Studies di samping aku pernah mengulas kes Lina Joy. Aku amat teruja bila ada rakan aku sendiri yg sanggup mengeluarkan hasrat menukar agama semata2 cinta beliau kepada seorang lelaki.

Aku perlu menolong beliau utk menyelamatkan beliau dan mengembalikan iman beliau. Dlm seminggu ni, aku bersama seorang lagi rakan aku berusaha utk menyelesaikan masalah ini tanpa memperbesarkan kes ini di mahkamah syariah. Alhamdullilah, baru sebentar tadi usaha kami menemui kejayaan. Syukur Alhamdullilah kerana semuanya selesai dan tiada lagi beban tanggungjawab kami sebagai seorang muslim utk menyelamatkan saudara seislam kami dari meninggalkan agama islam. Kami berharap dan sentiasa berdoa agar beliau dan diri kami juga agar iman kami tetap hanya kepada Allah. Sekadar memetik dari kata2 seorang ustaz yg menolong kami tadi, "Cinta sesama manusia tidak berkekalan, cinta kepada agama & Allah kekal abadi".

Oleh itu, aku mengharapkan agar kita semua terutamanya muslimah agar mengambil iktibar dgn apa berlaku kepada aku seminggu ni. Tak salah utk kita berkawan dgn org agama lain. Sebagai seorang muslim, kita juga perlu bertoleransi dgn penganut agama2 lain. Cumer, jika kita rasa kita mudah terpengaruh dgn ajaran agama lain, lebih eloh kita mengelak dr mempunyai perasaan cinta dgn lelaki yg bukan islam. Perlu diingat, maksud aku adalah perasaan bercinta dan tidak melibatkan hubungan persahabatan. Mungkin ada yg kata kenapa aku tujukan entry ni kepada muslimah tetapi bukan kepada muslim juga. Perlu diingat, terlalu banyak kes murtad yg terjadi kepada wanita berlaku hanya disebabkan kerana ingin berkahwin dgn lelaki bukan islam. Renungilah kes Aishah Bohari mahupun kes Lina Joy. Kedua2 kes berlaku hanya sbb cinta seorang wanita kepada lelaki bukan islam.

Ingatlah, cinta dua insan berlainan agama tidak mungkin menyebabkan kita menggadai agama. Jgn hanya cintakan seorang manusia, kita sanggup berkorban utk meninggalkan Islam. Dunia ini sementara, kasih sayang dgn manusia hanyalah di dunia. Apabila kita terputus dgn kehidupan dunia, maka akan hilanglah cinta kita kepada manusia. Yang tinggal waktu itu adalah kasih sayang kita dgn Allah dan Islam. Bagaimana jika waktu itu, kita tiada kasih sayang tersebut? Sudah tentu waktu itu kita akan dahagakan kasih sayang dan pada waktu itu, penyesalan pun tiada gunanya lagi. Semoga dgn kes yg berlaku kepada aku seminggu ini dan juga kes2 murtad yg kita ketahui sebelum ni, kita  termasuk diri aku sendiri perlu mengambil pengajaran utk kita menetapkan hati dan iman kita hanya kepada Allah yg satu. InsyaAllah.

Wallahuaklam


Posted at 11:56 pm by Faiz Nordin

....
January 17, 2009   10:21 AM PST
 
mane2 agama same jer.. yg penting, pertalian individu dgn Tuhan.. agama adalah medium mhubungkan & myatukan individu dgn Tuhan.. Stiap agama di dunia nie smuanya ciptaan Tuhan.. Yg baik dtg dr Tuhan, yg buruk dtg dr kita sendiri.. di dunia akhirat nanti, semua manusia akan diadili sama rata.. Renungkanlah...
ira
January 15, 2008   11:56 AM PST
 
Artikel di atas mempunyai kaitan dengan diri aku sendiri..tapi aku tidak berpikir tahap untuk menukar agama dan murtad.Cuma di sini aku menyukai lelaki yang berlainan agama dengan aku..dan lebih menggerunkan dia adalah seorang kristian.Aku sendiri tidak menyangka benda ni terjadi pada diri aku sendiri.Aku ingin mengelakkan perkara sedemikian berlaku tetapi cinta yang datang dari hati tidak dapat dielakkan.Kerana dia jugalah aku memutuskan perhubungan dengan boyfriend aku.Sudah tentulah boyfriend aku tu agamanya islam dan orang melayu tapi jarak jauh yang membuatkan aku memerlukan orang yang lebih dekat seperti lelaki beragama kristian tersebut.Kami cuma sekadar berkawan sahaja tapi tidak sangka kami mempunyai perasaan.Kami ingin serious tapi kami tahu kami tidak boleh..so jadinya inilah pengorbanan yang harus kami lakukan.Dan aku sudah berfikir masak2 yang aku akan kembali ke pangukan bekas teman lelaki aku yang masih lagi menyayangi aku.
Mieyzan
August 19, 2007   06:31 AM PDT
 
apsal la xpk pmpn yg nak tukar agama ni..nak kata xder ilmu agama...ader. tp xguna otak. tambah lak tukar coz lelaki kafir...terlalu BODOH...sanggup memperjudikan agama...xpk tentang azab siksa yg akan menunggu kelak...kepada semua yg nak tukar agama 2...xpayah la...mengucap banyak2...ingat azab yg Allah akan sediakan akhirat kelak...
pakcik MMA
October 19, 2006   07:28 PM PDT
 
mr queback,
panjang ceramah. hehehe.
Apapun, apa yg kau kata tu mmg betul sgt2. Semoga iman dan islam seluruh umat muslim terpelihara sehingga hari kiamat. InsyaAllah
pakcik MMA
October 19, 2006   07:26 PM PDT
 
piscess,
exsmktd gak eekk? hehehe. batch mana eekk?

yg pasal jabatan agama ni, aku just pertikaikan sistematik sistem dorang. usaha dorang sgt murni tapi kadang2 tak kene cara. huhu
Mr Quebech Sierra
October 19, 2006   04:03 PM PDT
 
ape nak jadi la dengan umat islam akhir zaman ni. betul la ape yang di katekan, umat islam akhir zaman ni umpama buih2 di lautan. banyaknye tak terkire, tapi senang sangat hilang bile kene ombak. macam tu jugak la dengan umat islam akhir zaman, baru kene sentuh sikit je dah kecundang...
pisces
October 19, 2006   01:29 PM PDT
 
ooo.. dlu sek smk erk..? akak pun dlu sek smk tapi form 1 jer..

pasal n3 nie.. ntah la.. byk sgt pantang larang jabatan agama nie.. jabatan maner2 pun, tunggu report baru nak buat keje.. kalau tak tue, ntah aper yg dibuat.. mcm kes 'kad gores & menang' tue.. opss.. larik topic erk.. tapi ntah la..
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< October 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics