Wednesday, June 21, 2006
Jodoh Ketentuan Tuhan

Assalamualaikum.........

Bila bercakap mengenai jodoh sudah tentu kita sebagai hamba Allah sure mesti mengalah. Mmg benar jodoh tu adalah ketentuan dr Allah sejak azali lagi dan bukan ketentuan kita. Cumer Allah tak akan bg kita terus jodoh kita and kita perlu berusaha utk mencari jodoh kita. Kadang2 apabila kita sedang berusaha utk mencari jodoh kita, kita akan melalui pelbagai cabaran. Tak kurang juga ada yg langsung tiada cabaran semasa proses mencari jodoh kita yg telah tertulis di Luhul Mahfuz.

Ada kalanya kita berdepan dgn kebencian dr keluarga pasangan mahupun ada reaksi kurang senang family kita laks. Itu hanya satu contoh rintangan yg kadang2 berlaku dlm proses mencari jodoh. Tp pernahkah kita terfikir kenapa perkara2 sedemikian berlaku? Kalau kita terlalu sayangkan pasangan kita ketika itu, sudah pasti kita tak amik parwah pun cabaran tersebut sehingga kepayahan tersebut dikatakan sebagai bukti cinta yg paling kukuh. Sukar utk aku percaya yg kepayahan dlm bercinta membuktikan itu jodoh kita. Kepayahan dlm konteks aku ialah kepayahan yg kadang2 boleh menguji tabii sebagai seorang manusia. Gaduh selalu misalnya bukanlah akan berakhir di jinjang pelamin.

Sorry kerana aku begitu emo bila fikir tentang jodoh. Sudah terbukti di depan mata aku sendiri bagaimana kekuasaan Allah memisahkan yg hak dan yang batil. Tp yg penting cerita lama biarkan menjadi seumpana kapal titanic yg terus rapuh dan lapuk buatannya akibat ombak ais hampir 8 dekad yg lalu. Terus terang aku katakan yg aku redha dgn apa yg telah berlaku sepanjang hidup aku dan aku cuba sedaya upaya mengadaptasi pengalaman2 yg pernah aku lalui sebagai pengajaran untuk aku di masa hadapan. InsyaAllah.

Syukur kepada Allah kerana telah menunjukkan aku jawapan yg aku carik selama ini. Alhamdullilah. Sesungguhnya Allah berkuasa lagi maha mengetahui. Memori2 aku selama ini biarlah menjadi kenangan yg pernah aku lalui selama hayat aku. Kepada mereka yg ada terbaca mengenai status ym aku yg ada antara korang yg rasa pelik, inilah jawapannya dan aku berani bersumpah ini tiada kene mengene ngan fiza. Aku dgn Fiza masih lagi dlm proses mencari jodoh dan aku masih lagi berharap agar beliaulah jodoh aku. Tapi aku akan redha jika beliau juga bukan jodoh aku dan aku pasrah dgn ketentuanNya. Kepada yang lain, thanks sbb sudi baca entry ni dan sentiasa semadikan dlm diri kita yg jodoh itu telah termaktub dan kalau itu bukan jodoh kita, serapat mana hubungan kita pun, kita takkan ke jinjang pelamin.

Wassalam.


Posted at 01:48 am by Faiz Nordin

asyraf
June 23, 2011   02:20 PM PDT
 
mntak bg alamat atau care nk contact bomoh batang kali tu...sy sgt memerlukan khdmat seseorang..ditnggalkn kekasih walaupun dh sedia nk kawen... please share d address.. nurasyraf_inia@yahoo.com 013-2676008
NoName
October 8, 2009   04:41 PM PDT
 
Adakah tiada jodoh.. seseorang itu tidak mendapat berkat dari Tuhan? Wallahuallam...
atifah
November 23, 2008   02:50 PM PST
 
berdoa'lah banyak2.. mohon Allah mudahkan segalanya.. do'a adalah senjata org mukmin.. Allah sgt tau apa yg baik untuk hamba2Nya.. n try bertahajud setiap malam.. InsyaAllah.. u akan dapat jawapannya..
sandra
July 5, 2008   09:18 AM PDT
 
ehm..tak tau nak kat p sbb aku ni pun br je pts cinta.terasa sepi bila tiada siapa kat tepi kita.pesanku,jagalah apa yg ada ditgn mu skrg krn bila ia terlepas,mungkin kau akn jumpa dia lg atu mungkin dia xnk jumpa kau lg.itu sj....
Syuhada
December 3, 2007   04:14 PM PST
 
aku tak tawu lagi sape.. huhuhu... aku umo doploh.. tiap hr mak aku ckp pasal menantu. cr lambat2 takut semua da berpunye. tapi pd aku, biarlah Dia yg tentukan... males..... lagi. hehhe.. aku masih kecik lagi..! =p
Syuhada
December 3, 2007   04:14 PM PST
 
aku tak tawu lagi sape.. huhuhu... aku umo doploh.. tiap hr mak aku ckp pasal menantu. cr lambat2 takut semua da berpunye. tapi pd aku, biarlah Dia yg tentukan... males..... lagi. hehhe.. aku masih kecik lagi..! =p
wajah yang pemalu.....
December 22, 2006   07:01 PM PST
 
Dah buat solat istikharah ke?
pakcik MMA
October 8, 2006   02:17 AM PDT
 
wadahebat,
aku doakan gak neh. hehehe

aien somel,
aku pun doakan ko gak. :D
pakcik MMA
June 28, 2006   01:11 AM PDT
 
insyaAllah. :D. Semoga aku ngan fiza kekal. Amin
hummarah
June 27, 2006   11:49 AM PDT
 
Assalamualaikum..semoga uncle faiz dpt isteri solehah yg cute cam hummarah;)
Pakcik MMA
June 25, 2006   05:59 PM PDT
 
thanks someone
pakcik MMA
June 22, 2006   11:18 AM PDT
 
aik ben, dah tak kenl aku ni saudara ker saudari ker? hahaha. sungguh makan dalam kenyataan ben ni. tp dulu sapa yg melatah eekk? hehehe. tapi takper, bak kata aku, jdkan pengalaman sebagai pengajaran k. aku nasihat kat diri aku gak. huhu
Evolution85
June 22, 2006   03:00 AM PDT
 
HUrmm...aku setuju ngan pendapat saudari...Jodoh dan pertemuan adalah ketentuan tuhan atau dgn lain kata "kerja tuhan". Kadang2 apabila kita melalui "perpisahan" kita kadang2 "melatah" sehingga kadang2 kita lupa segalanya adalah ketentuan tuhan...Bg aku,kalau nak cr maka carilah pada tempat yg "betul" serta permulaan "baik" utk memastikan langkah seterusnya adalah baik .Apa yg kita lakukan hari ini sedikit sebanyak mempengaruhi rentak untuk hari esok.Semoga Allah mengurniakan kita "perempuan2" solehah yg mampu menjadi teman kita didunia dan akhirat. :D
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< June 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics