Tuesday, June 13, 2006
Dr M Vs Pak Lah

Assalamualaikum....

Sebenarnya aku nak ulas mengenai senario politik yg berlaku antara Dr M dgn Pak Lah ni dr minggu lepas td. Cumer tidak berkesempatan dr segi masa utk melakukannya. Actually ramai yg terkejut apabila lewat ini, Dr M sering mengkritik kepada kerajaan yg dipimpin Pak lah dgn kritikan2 yg agak pedas.

Bagi aku apa yg Dr M kritikan terhadap kerajaan adalah benar. Kita sebenarnya dah merasai kesan dr tindakan Pak Lah yg kurang mengambil risiko dgn meneruskan atau menambahkan projek2 mega Malaysia. Itu yg berlakunya kenaikan harga elektrik kerana TNB tidak dibenarkan menerima projek di luar negara atas alasan hendak mengurangkan defisit negara. Mmg lah apabila kerajaan hendak melaburkan sesuatu atau merancang projek, kerajaan memerlukan wang yg banyak dan sudah tentu di akhir tahun akan berlaku defisit tetapi pihak kerajaan tak perlulah risau kerana pulangan kepada pelaburan akan menjelma dlm beberapa tahun akan dtg asalkan pelaburan dan projek yg hendak dibina dikaji dgn sebaik2nya. Umpama kita nak beli rumah la, takkan kita nak beli rumah dgn duit cash dan sudah tentu hutang utk membeli rumah tidak dpt dielakkan. Cumer yg diharapkan ialah rumah yg kita nak beli tu dlm keadaan yg sempurna.

Dr M sgt marah apabila projek jambatan bengkok dihentikan. Dlm malaysia kiniada memaparkan surat rasmi yg debri oleh bekas Perdana Menteri Singapura, Goh Chok Tong yg membenarkan jambatan bengkok tu dilakukan di kawasan Malaysia pada tahun 2007. Itu yg Dr M agak pelik sbb apa tetiber Pak Lah boleh membatalkan projek tersebut tanpa menunggu tahun 2007. Jambatan bengkok tu adalah lingkaran yg hanya mencecah ke sempadan Malaysia - Singapura sahaja tanpa masuk ke kawasan Singapura. Walaupun Singapore demand mcm2 nak pasir la etc tp Dr M telah meninggalkan bukti secara rasmi yg Singapore pada asasnya telah bersetuju cumer hanya perlu menunggu tahun 2007. Bak kata Dr M dlm temubual beliau bersama Malaysia Kini, Singapore mmg akan demand mcm2 cumer kita sebagai pemimpin perlu menangkis segala demand2 yg boleh menjatuhkan kedaulatan negara. Maknanya, Pak lah boleh menangkis segala demand2 like pasir tu tanpa membatalkan projek jambatan bengkok tu. Aku juga nak ulas kenyataan Menteri Penerangan, Dato' Zainudin Maidin yg mengatakan 70% rakyat Malaysia setuju dgn tindakan pak lah yg membatalkan projek jambatan bengkok tu. Kalau 70 peratus ni meliputi org sabah dan sarawak amatlah tidak wajar kerana kita perlu amik tahu keperluan org Johor Bahru yg sering menggunakan tambak johor. Rata2 org JB mmg nak jambatan bengkok ni memandangkan setiap hari terpaksa berdepan dgn kesesakan lalu lintas di tambak johor tersebut.

Kritkan Dr M ini mungkin akan menimbulkan satu polemik politik yg memualkan. Mungkin ramai yg kata dulu masa Dr M jd PM pun, org2 lain tak boleh bersuara tentang cara beliau memereintah sehingga ada yg kata Dr M sebagai seorang kuku besi. Aku akui statement mereka yg kata sedemikian tp walaupun sekuku besi mcm mana sekalipun, apa yg telah berlaku kepada Malaysia? Tak dinafikan yg Dr M ni lah yg telah membawa Malaysia ke tahap seperti sekarang. Kalau tak, takderla kita merasa menaiki membawa kereta keluaran negara sendiri atau dpt melihat kereta FI menjejakkan tanah kita ataupun dpt membuka syarikat sendiri melalui konsep penswastaan. Mmg benar dahulu politik Dr M juga diselubungi masalah terutamanya kes Dato Seri Anwar Ibrahim tetapi bg aku itu adalah masalah peribadi antara beliau dan Anwar dan langsung takder kene mengene ngan kita. Kerajaan Pak Lah memberi implikasi terhadap rakyat apabila banyak bender dah naik. Aku masih tak paham kenapa perlu memotong subsidi minyak dan kerajaan dpt berjimat RM 2.8 billion semata2 nak upgrade sistem pengangkutan negara. Tidak perlulah nak bebankan rakyat lagi semata2 nak upgrade sistem pengangkutan negara sedangkan rakyat sudah membayar cukai. Selain itu, ramai kontraktor kelas F hilang sumber pendapatan apabila tiada projek yg ditender oleh kerajaan. Dulu masa zaman Dr M, kontraktor kelas F masih dpt projek tetapi apabila sistem Pak Lah diperkenal, bukan sahaja kelas F yg tak dpt projek tp kontraktor kelas C pun terkial2 nak carik projek. Tp yg pasti kaya ialah menantu kesayangan beliau iaitu Khairy Jamaludin. Seriusly, tindakan Pak Lah & Khairy Jamaludin ini telah mendapat perhatian ahli UMNO di peringkat akar umbi.

Sekadar memetik dr SMS yg dikirim oleh pembaca kepada akhbar The Star di ruangan pendapat yg mengatakan kenyataan Dr M adalah suara yg mewakili hati rakyat Malaysia. Ada juga berpendapat kita tidak perlu membandingkan antara Mahathir yg telah memerintah selama lebih 20 tahun dan memberi pencapaian yg membanggakan rakyat Malaysia dgn Pak Lah yg baru memerintah lebih 2 tahun. Tidak kurang juga yg mengatakan kenyataan Dr M yg dibuat melalui PC tidak kene tempat kerana beliau boleh meluahkan isi hati melalui pertemuan dgn Pak Lah secara tertutup dan tindakan ini boleh menimbulkan perpecahan antara rakyat Malaysia.

Secara kesimpulan, aku melihat situasi kritikan sebegini boleh mendatangkan perpecahan di kalangan rakyat Malaysia dan menjadikan polemik politik malaysia sesuatu yg menjijikkan tetapi dlm waktu yg sama aku perlu mengakui apa yg diperkatakan oleh Dr M adalah benar dan Pak Lah seharusnya mengambil teguran dan kritikan ini sebagai suatu luahan hati dr seluruh rakyat malaysia.

Wallahuaklam ~Peace~

**klik sini utk mendengar PC antara Mahathir dan wartawan mengenai kritikan beliau terhadap kerajaan Pak Lah. **


Posted at 11:04 am by Faiz Nordin

shafee
August 27, 2006   11:11 AM PDT
 
Pak Cik, apa nak jadi org kite, sms realiti show bagai nak rakk, pembaziran..pas tu komplen minyak naik ler per la..
shafee
August 27, 2006   11:09 AM PDT
 
Pak Cik, apa nak jadi org kite, sms realiti show bagai nak rakk, pembaziran..pas tu komplen minyak naik ler per la..
pakcik MMA
June 22, 2006   11:19 AM PDT
 
jd org jengka pun sokong kenyataan tun gak la eek?
Nirah
June 21, 2006   06:20 PM PDT
 
Tapi boleh tahan orang kampung yang sokong Tun. Sedalam-dalam Jengka di Pahang, orang menyuarakan ketidakpuahasan hati terhadap beberapa perkara sejak Pak Lah berada di tahap PM.
pakcik MMA
June 18, 2006   11:21 AM PDT
 
ooo. jibon n mcm dah wat reserch jer. haha
jibon
June 18, 2006   03:18 AM PDT
 
senang mcm ni pakcik, kat kg ramai sokong pak lah tp kat bandar ramai yg sokong pandangan tun. pemerhatian aku jer la.
pakcik MMA
June 16, 2006   03:14 PM PDT
 
rasanya pak lah akan komen ker? mb pak lah diam diri kot. terima jer kritikan
jibon
June 15, 2006   11:32 AM PDT
 
apa yg u kata mmg benar sekali. tun cuma silap sbb cara dier tak betul dan boleh mengakibatkan perpecahan di kalangan rakyat malaysia.

tak sabar nak tunggu penjelasan paklah berkenaan isu2 yg diutarakan oleh tun.
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< June 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics