Tuesday, January 24, 2006
Apabila kepincangan keluarga berlaku......

Assalamualaikum

Ari ni aku nak membincangkan mengenai kepincangan yg berlaku di dalam keluarga kita. Kepincangan dlm keluarga boleh menyebabkan anak remaja menjadi memberontak. Tetiber aku ingin bersuara topik ni setelah mendengar khutbah jumaat minggu lepas. Dah lama aku nak balas apa yg khatib jumaat tersebut perkatakan tetapi baru sekarang aku dpt meluangkan masa utk mengupdate blog. Dlm khutbah tersebut, khatib mempersoalkan mengenai banyak gejala sosial yg berlaku di kalangan remaja especially dlm gejala black metal yg heboh diperkatakan sehingga Majlis Fatwa Kebangsaan telah mewartakan yg Black Metal itu haram semalam. Marilah aku luahkan apa yg remaja rasa dan luahan menwakili remaja di luar sana mengapa ramai di kalangan remaja terlibat dlm aktiviti sosial.

Pandangan aku cukup senang. Ramai di kalangan remaja terlibat dlm gejala sosial adalah kerana kurang kasih sayang lantaran dr kepincangan yg berlaku di dalam keluarga. Apabila berlaku kepincangan dlm keluarga, maka kasih sayang dlm sesuatu family tidak dpt diluahkan dgn secara fizikal. Lantaran itu, remaja akan bosan duduk di rumah dan menghabiskan masa bersama rakan sebaya di luar. Sejak dr itu, mulalah mereka terlibat dgn gejala sosial bersama rakan sebaya. Tetapi adakah kita semua sebagai masyarakat memikirkan apa yg kami sebagai remaja alami? Adakah masyarakat memikirkan kenapa kami memberontak dgn melakukan gejala sosial? Mostly remaja memberontak sbb terkongkong dan tidak selesa berada dirumah. Dah la dikongkong kat rumah pastu mak bapak wat bodo jer dgn kehadiran anak di rumah. So cam mana anak remaja tak memberontak?

Mengikut sumber dr Bahagian Jenayah Juvana, Polis Diraja Malaysia mengatakan punca ramai remaja terlibat dlm kes jenayah adalah kerana mereka banyak menghabiskan masa dgn rakan sebaya dan kurangnya perhatian dan kasih syg dr keluarga. Ramai remaja mengakui termasuk diri aku sendiri yg menagatakan if kita tak selesa nak duduk rumah ekoran dr kurangnya perhatian dr keluarga, kami akan keluar rumah dan mencarik rakan sebaya. Dan dr itu, mulalah nak buat kerja yg tak pernah dibuat serta menganggap aktiviti2 yg dilakukan bersama rakan sebaya adalah betul2 belaka.

Kepada masyarakat di luar sana, aku sebagai remaja merayu jgnlah menuding jari terhadap kami sebagai remaja jika kami melakukan gejala sosial, Nilailah kepincangan keluarga serta muhasabahlah nilai2 murni dlm keluarga kita. Ingatlah sabda Rasulullah S.A.W yg bermaksud; "Anak yg dilahirkan umpama kain putih dan kitalah yg mencorakkannnya".

Wallahuaklam


Posted at 04:31 pm by Faiz Nordin

cik bintang
April 26, 2010   09:20 PM PDT
 
black metal anti islam mahh.. anti agama larrh.. mmg larh di hram kan.. tgk sejarah black metal larh...
nik bon
March 25, 2010   01:08 PM PDT
 
sememgnye kite jgn lah mempertikai kan urusan islam jika kite seorang insan yang cetek ilmu agama
cik bulan
November 23, 2009   11:46 AM PST
 
pada pendapat saya la ye....
memang patut gle kot black metal diharamkan..
tau knape..???
membazir masa
membazir tenaga
akhlak pun cam pelik
mys
March 4, 2008   01:25 PM PST
 
aku stju dgn remaja 1989. sbnrnya x smstinya slhkan ibu bapa dlm hal ini. cuba tgk ada jg remaja yg diberi kebebasan oleh ibu bapa, tp mereka slh gunakan. ibu bapa ingtkn ank dia duk study tp sbnrnya wt hal x tentu hala. alhamdulillah tima kasih pd ibu bapaku yg mltkkn kprcyn hmpir 100% kpdku. thanks.. mereka x penah nk pertikaian apa yg aku wt. alhamdulillah.. oleh itu aku dgn sebaiknya berusaha m,gunaka kprcyn yg mereka bg dgn sebaik mgkn. oleh itu, aku menyeru kpd sume kengkawan di luar sana yg mndpt kprcyn drpd ibubapa. jgn sekali- kali anda mylhgunakan kprcyn yg mrk berikan. ingt jasa ibu dan ayh kita. betapa susahnya mrk mlhrkan dan menjaga kita. ingt suatu ari nti kt juga akan menjadi seperti mrk. memiliki ank dan perlu m,didik mrk jg. jd xkn kta nk ank kt wt cm yg kt wt skg?.. lau kta x wt slh xpe. tp lau kta wt bnda x elok. ingt xknla kta nk ank kta nti cmtu. fikir2kan dan renung2kanla...
hana
December 2, 2007   12:01 AM PST
 
saya setuju dengan remaja 1989 , sebagai remaja kita sendiri yang kena pandai memilih kawan , kalau silap pilih kawan , silap lah kita jadinya...kita telah diberi kebebasan oleh ibu bapa untuk memilih mana yang elok dan yang tdk elok...lagi pun sudah banyak kes yang terbukti bukan semua yang berlaku adalah kesalahan ibu bapa tapi anak-anak yang gagal memanfaatkan kebebasan yang ibu bapa berikan...lagi pun bukan ke remaja zaman sekarang tidak suka dikonkong ? maklumlah...nanti takut kawan cakap kita duduk bawah tempurung....kawan komplen mak bapak kita tak sporting...kan buat malu air muka sendiri...
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry
PROFILE



KLIK MY SPONSORS:










For more details:
Campaign Creator



ABOUT ME:

Penulis merupakan Mohamad Faiz Bin Nordin. Berasal dari Banting, Selangor dan masih menuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Perakaunan. Mempunyai 3 org adik beradik dan hanya penulis sahaja yg belum mendirikan rumah tangga. Pilihan hati penulis sudah dijumpai yg juga merupakan penuntut di Universiti Multimedia dalam jurusan Kejuruteraan. Utk makluman semua, penulis akan menulis segala aspek dalam kehidupan dan juga berdasarkan kepada pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis amat meminati aktiviti melancong. Jika ada sebarang masalah dan keraguan mengenai sebarang isu yg berkaitan dgn blog ini, sila hubungi penulis:


FAIZ @ FRIENDSTER
YM ID : pakcik9803
EMAIL : faiznordin85@yahoo.com





MY FOTOPAGES



MY FAVOURITE TV STATION:








MY FAVOURITE RADIO:








TAG BOARD




CALENDAR


<< January 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31


LINKS




~[[My Self Story]]~

[[Kursus Induksi TM]]
[[Saya juga bermuzakarah dengan PAS]]
[[My Graduation Day]]
[[Sampah Blog]]
[[090608 - Tarikh yg Diingati]]
[[Thanks MH & Associates]]
[[Aku Bukan Serangga]]
[[2 Jam Di Ambang Maut]]
[[Khas utk Nurhafizah Hamzah]]
[[Ucapan terima kasih]]
[[Selamat Tinggal Mc Egg]]
[[Menulis Bukan Kerna Nama]]
[[Demi Masa]]
[[Semangat Akhir Beraya]]
[[Kenangan Menulis Cerpen]]
[[Annivessary Blog Ketiga]]
[[Kenangan di Bulan Ramadhan]]
[[Jodoh Ketentuan Tuhan]]
[[Hanya Sebungkus Nasi Goreng]]
[[Happy Birthday My Baby]]
[[Sambutan Tahun Baru 2006]]
[[Makna Sebuah Persahabatan]]
[[Ke Hospital Gara2 Cotton Buds]]
[[Bertekak Ngan Lawyer]]
[[Sangap AF Kat Kuantan]]


~[[Hiburan]]~

[[Republik - Hanya Ingin Kau Tahu]]
[[Bob AF2 - Cinta Terhalang]]
[[Nubhan - Aku Ada Untukmu]]
[[10 Tanda Angau]]
[[Ulasan Filem Congkak]]
[[Akhil Hayy]]
[[Siti Nurhaliza - Hadiah Dari Hati]]
[[Separuh Akhir AJL 2007]]
[[Aizat AF5 - Sahabat]]
[[Semangat Lagu Raya]]
[[Isu Lagu Indonesia Lagi]]
[[Sajak Sakaratul Maut]]
[[Anuar Zain - Lelaki Ini]]
[[Tahniah juara IKON Asean]]
[[Adakah Strategi Era Berkesan?]]
[[Fabulous Catz - Rimas]]
[[Ulasan Album Samsons - Penantian Hidup]]
[[Konsert AF5 yg busok]]
[[Kan dah jd sensasi]]
[[Kaer - Izinkan Ku Pergi]]
[[Bahana Lagi Utk Mawi]]
[[Debaran Akhir OIAM]]
[[Filem My Heart]]
[[Siti Nurhaliza & Dato' K]]
[[Velvet - Kini Detiknya]]
[[Muzik Malaysia Vs Indonesia]]
[[Mawi Putus Tunang]]
[[Siti Nurhaliza - Transkripsi]]
[[Teruk Sgt Ker Sepet & Gubra?]]
[[Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia]]
[[Album BOB -Hantaran Hati]]
[[Hot Fm VS Era Fm]]
[[Perpecahan Mawi FC]]
[[Rancangan Realiti Tv]]
[[Antara AF & UMNO]]
[[Antara Digi & Maxis]]
[[AF Or MI???]]
[[Konsert AF Tour 2005]]


~[[Isu Semasa]]~

[[Anwar, plzz stop the drama!]]
[[Muzakarah UMNO - PAS]]
[[Protes lebih teruk dari Jom Heboh]]
[[Minta Rakyat Malaysia Bertenang]]
[[Konspirasi @ Realiti]]
[[Politik Malaysia yg Bergelora]]
[[Desakan Agar Paklah Berundur]]
[[Minyak Naik Lagi]]
[[Tun Mahathir keluar UMNO]]
[[Siaran Langsung Sidang Parlimen]]
[[Isu Babi di Kuala Langat]]
[[Hati Ahli UMNO tiada siapa yg tahu]]
[[Biler Pak Lah Nak Paham Bahasa?]]
[[Kabinet Baru Separa Reformasi]]
[[Adakah BN masih relevan?]]
[[Keputusan PRU 12 Yg Mengejutkan]]
[[Kemelut Politik Thailand & Pakistan]]
[[Perkembangan Terkini Jai Network]]
[[Perhimpunan HINDRAF yg memalukan]]
[[Perhimpunan Bersih & Indian Assembly]]
[[DJ Tersasul Tak Masuk Akal]]
[[Alfatihah Utk Adik Nurin]]
[[Perjuangan parti bukan perjuangan individu]]
[[Cadangan Menutup Stesen Minyak Pd Waktu Malam]]
[[Telenovela Altantuya]]
[[Saranan MTUC Mengenai Gaji Minima]]
[[Keputusan Kes Lina Joy]]
[[Bukan Senang Nak Jd Senang]]
[[Terowong Smart, Berkesan?]]
[[Tak daftar undi]]
[[Fitnah Terhadap Dr Asri]]
[[Merakam Tangkapan Khalwat]]
[[Harapkan Pagar tak boleh harap]]
[[Sperma Lelaki Merosot?]]
[[Kemalangan Masih Tnggi]]
[[Hukuman bunuh Saddam Hussien]]
[[Apabila Dr Asri bersuara]]
[[Isu Kenaikan Tol]]
[[Serbu Utk Aibkan Org Lain]]
[[Perhimpunan Agong UMNO 2006]]
[[Pertemuan Tun M & Pak Lah]]
[[Murtad Sbb Cinta?]]
[[Pelarasan Undang2 Khalwat]]
[[Rampasan Kuasa & Semangat Islam Di Thailand]]
[[Kasih Dinilai Dgn Hantaran?]]
[[Kes Lina Joy & Kesannya]]
[[Politik & Bahasa Nadi Bangsa]]
[[Kebebasan blog & seksinya Konsert Pussycat Dolls]]
[[Isu Israel & Lehahnya Kuasa Negara Islam]]
[[Hiburan Lagi Penting Dr Segala2nya???]]
[[Perang Malaysia Bermula]]
[[Budaya Bomoh Dlm Masyarakat Melayu]]
[[Dr M Vs Pak Lah]]
[[Sikap Tak Amik Tahu]]
[[Krisis Mentaliti Parlimen Malaysia]]
[[Perniagaan MLM]]
[[Valentines Day]]
[[Apabila Kepincangan Keluarga Berlaku]]
[[Memperingati Mangsa Tsunami]]
[[Cinta Beralih Arah]]
[[Konflik Lagu Negaraku]]
[[Budget 2006]]
[[Pelaburan Internet]]
[[Pemikiran Jumut Org Melayu]]


~[[Travel]]~

[[Buffet Ramadhan 2008]]
[[Restoran Sari Ratu]]
[[Port View Kota Kinabalu]]
[[
Restoran Orkid Thai]]
[[Buffet Ramadhan 2007]]
[[South Seafood]]
[[Awana Kijal]]
[[Kelapa Bakar]]
[[Sun & Surf Cafe]]
[[Pulau Tioman]]
[[Muara Ikan Bakar Tg Harapan]]
[[Vacation to Kota Kinabalu]]
[[Eyes On Malaysia]]
[[Perangkap Had Laju]]
[[Buffet Ramadhan 2006 @ 1427 H]]
[[Nasi Ambang]]
[[Laksa Shack]]
[[Aquaria KLCC]]
[[Rahsia Bistro]]
[[Kuching]]
[[Buffet Ramadhan 1426 H]]
[[Damai Laut]]
[[Toilet Paling Mahal]]
[[Trip To Kelantan]]
[[London]]
[[Jalan2 Carik Makan (II)]]
[[Jalan2 Carik Makan (I)]]
[[Kek Batik Sarawak]]
[[Langkawi]]


~[[Ekslusif]]~

[[Norman Noor @ Lime]]
[[Video Klip Norman Noor]]
[[Perkembangan Norman Noor]]
[[Temubual Pakcik MMA dgn Budiey]]
[[Malam Norman Noor & Bob AF]]
[[Norman Noor Bitrhday]]
[[Norman Noor di UITM & Tritun]]
[[Norman Noor @ MMU Convocation Dinner 2006]]
[[Norman Noor @ FCM Nite]]
[[Norman Noor @ UNITE]]
[[Diinterview Bersama SM]]
[[Interview Bob AF2]]
[[Memperkenalkan Norman Noor]]


~[[Rakan Blog]]~

[[Sultan Muzaffar]]
[[Fiebie]]
[[Kak Waiem]]
[[Sensasi Selebriti]]
[[Ajami]]
[[Kak Toby]]
[[Maman]]
[[Judd Lair]]
[[ajeem]]
[[Athul]]
[[Abg Bad]]
[[Zimie]]
[[Kak Aidid]]
[[Yasmin Ahmad]]
[[Afdlin Shauki]]
[[Elna]]
[[Shaynina]]
[[Zamil MI]]
[[Raja Pelaut]]
[[Leo Sabri]]
[[Arezeo]]
[[Wenkt]]
[[Resipi Kahwin]]
[[Kelantan Travel]]
[[Jubiez]]
[[Yonna]]
[[Ajeep]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Juandanza]]
[[Klubbkidd]]
[[Budiey]
[[Azuna]]
[[Djemy Jenab]]
[[Kak Munirah]]
[[Saff One]]
[[Matjan]]
[[Dato' Kay]]
[[Ben]]
[[Alpha]]
[[Mr Manager]]
[[Fysal]]
[[Kadir Jasin]]
[[Leo Fantasia]]
[[Faidhi]]
[[Dr Mahathir]]
[[Dr Khir Toyo]]
[[Akma Nurain]]
[[Aznil Nawawi]]
[[Wanny]]
[[Azra]]
[[Najib Zuhdi]]
[[Sizuka]]
[[Dayat]]


~[[Fotopages]]~

[[My Fotopages]]
[[Fiza @ My Baby]]
[[Qayyum]]
[[Kak Waiem]]
[[Aizat]]


~[[My Download]]~

[[Muat Turun - Kerepek]]
[[Jiwang]]
[[Jiwang Torrent]]


~[[My Favourite Links]]~

[[Friendster]]
[[My Space]]
[[Hi 5]]
[[MMU]]
[[Malaysia TV]]
[[Virtualfriends]]


~[[My Favourite Newspaper]]~

[[Berita Harian]]
[[The Star]]
[[Utusan]]
[[Harian Metro]]
[[Malaysiakini]]
[[Mstar]]


~[[My Online Banking]]~












Jenguk blog ni




Anda Penjenguk Yang Ke:
Free Web Counter

(Sejak 25 Januari 2006)



The Advertising Network





CONTACT


Contact Me
If you want to be updated on this weblog Enter your email here:


CREDITS



Rainbow

rss feed
advanced web statistics